Sari la conținut
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

De ce CB si nu PMR?


omoroka

Postări Recomandate

Re: De ce CB si nu PMR?

 

daca nu ai un PMR de calitate....mai bine dai semnale cu fum....in zone aglomerate e horror cu ele...in special in Buc...deci am spus ....pas

 

 

in padure folosesc o Cobra 29 cuplata cu un ML 145...pe sosea e cuplata la un Sirio 4000....emisie receptie de la Cristian la Harman.....vreo 12 km...cu orasul Bv intre ele :grin:

 

la forme plate de relief sare de 20 km.....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 160
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Re: De ce CB si nu PMR?

 

fiecare are avantaje și dezavantaje :wink:

CB e mai versatil, PMR e mai portabil

 

e bine dacă le ai pe amândouă :)

e bine și dacă nu interferezi cu alții pe canalul ales pentru comunicare (mai ales la PMR)

 

e bine să ai ceea ce are lumea din grupul cu care ieși

 

așa că eu am CB pe mașină, fără să exgerez cu lungimea antenei - nu mă pasionează cât "bate", e suficient să mă audă cei cu care sunt in grup

 

am și două pmr-uri mici, ușoare - extrem de portabile și ușor de configurat pentru securizarea convorbirilor, și cu posibilitate de încărcare la bricheta - pentru caz de nevoie

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Eu am luat o pereche de Midland M24s acum vreo 3 ani cu 130 lei. Merg cu 4 bateriii AAA si te tin cam 12 ore. Cred ca e cea mai ieftina varianta de la Midland. La ture usoare cu amicii sunt varianta preferata caci sunt mici si practice. Mai împrumut la cate un amic care a plecat fără si am un set de 8 baterii alcaline prin torpedou sa fie de "rezerva". Bat cam la 500m , poate nitel mai mult... la turele de le fac eu e suficient. Am si o statie CB Midland Alan 42 portabila dar am folosit-o o singura data in 2 ani.

Pana la urma cred ca important e sa ai ce au si cei cu care iesi de obicei...

 

Spor

 

Robert

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Eu am doau PMR uri Motorola Talkabout de cel putin zece ani. La prietenesti sunt perfecte. Avantaj vs CB: fara fire prin masina si antene pe masina, fara calibrare, sunet perfect, fara paraziti, de obicei ai doua bucati (pt pilot/copilot).

In trafic, in locuri mai deschise CB sunt mai potrivite, bat mai mult si sunt mai populare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Am avut (si imi pare rau ca le-am dat) un set de Topcom9100 . Usoare, mici, autonomie mare, perfecte in concedii sau excursii... in fine, le-am dat.

Acu am un Wouxoun KG-UVD1P , e perfecta ca are si 0.5W (legal) si 5W putere de emisie, ai dual band la emisie, si asculti 'jde mii de frecvente... dar, trebuie ca si ceilalti sa aibe PMR, e mai mare, mai grea (desi e mica printre statiile PMR profesionale).

In masina Alan42 ... de departe e cea mai folosita (mega rar, doar la iesiri in padure, in trafic nu o mai aprind) fiindca toti ceilalti au CB ....

"Explore.Dream.Discover."-Mark Twain

cele mai bune lucruri din viata mea: http://picasaweb.google.com/olivia.iris.stoian :n1

"my precioussssss" :jp1: http://picasaweb.google.com/stoian.l.m :bannana

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Salut

vad multe informatii gresite si incomplete asa ca mai bine fac o lista pt cei necunoscatori/nehotarati :

 

CB (in banda 27Mhz ) versus PMR -VHF (140-170Mhz) versus PMR UHF (470Mhz)

 

1=cel mai bun / 3 = cel mai prost.

 

Caliatea sunetului : 1. PMR UHF , 2 PMR VHF , 3 CB.

Distanta de propagare in teren de tot felul la aceeasi puetre de emisie : 1 CB , 2 PMR VHF , 3 PMR UHF

Legal a se folosi de catre oricine : 1 CB + PMR UHF . 3 PMR VHF e cu "plata si/sau frecvente rezervate" (taxi, salvare, salvamont, politie, etc )

Statiile PMR VHF sunt in marea lor majoritate profesionale tocmai datorita faptului ca sunt folosite de multe servicii publice.

 

In concluzie :

La drum lung si offroad -> CB (putere mare de emisie, "bate" cel mai bine prin obstacole + semnalul este reflectat de "natura".)

Comunicare pilot/copilot , drumetie la pas, etc -> PMR (VHF mai bune dar vezi mai sus, UHF merge ok pt aceste scopuri)

 

Pentru cei mai atehnici propun urmatorul exercitiu : CB = frecvente joase (BASU' fratica) , PMR = "inaltele" => care se aud mai bine prin obstacole ? Basu evident, deoarece e reflectat mai bine de obiectele din jur, inaltele se propaga directional, daca dau de un obstacol se opresc in el). De aceea difuzoarele de inalte trebuie indreptate spre urechea/capul utilizatorului iar basul se poate pune si sub pat.

 

hai bafta!

  • Like 1
still not black enough
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

 

Pentru cei mai atehnici propun urmatorul exercitiu : CB = frecvente joase (BASU' fratica) , PMR = "inaltele" => care se aud mai bine prin obstacole ? Basu evident, deoarece e reflectat mai bine de obiectele din jur, inaltele se propaga directional, daca dau de un obstacol se opresc in el). De aceea difuzoarele de inalte trebuie indreptate spre urechea/capul utilizatorului iar basul se poate pune si sub pat.

 

 

Asta e valabil la unde mecanice, care au alte proprietati usor diferite de propagare si reflexie.

 

La obstacole mici apare fenomelul de difractie https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_propagation#Diffraction

Unde UHF e net superior, de aceea PMR e posibil sa mearga mai bine in padure.

 

Un alt plus la PMR e zgomotul de fond.

La CB e mult mai mare:

1. Frecventa e mult mai folosita;

2. Propagarea undelor e mai buna cu absortie mai mica, pot ocoli obstacole mari si in plus undele se pot propaga si prin reflexie din ionosfera.

3. Unde parazite in frecventa asta se pot genera usor de diverse aparate.

 

Calitatea la PMR creste substantial daca se foloseste modulatie digitala, net superioara la interferente si zgomot.

Editat de radui
TLC KDJ120
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Documentat raspuns, multam ! VHF, UHF ... "alta intrebare" , PMR-urile la liber in ce frecventa umbla la noi?

 

raspunsul se afla in post :

Legal a se folosi de catre oricine : 1 CB + PMR UHF

PMR UHF (470Mhz)

 

 

@radui - in afara de faptul ca expresia "unde mecanice" e "in plus", descrierea ta nu cred ca e pe intelesul nimanui, si nu, UHF nu merge mai bine (departe) decat CB nici in padure nici in alta parte.

 

Evident vorbim de aparatura in stare buna de functionare si cu putere de emisie identica.

still not black enough
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Eu zic asa, atata timp cat PMR-ul ala bate 1-2km, pentru mine unu ar fi suficient. In cele mai multe situatii la mai mult de 2km nici CB-ul nu m-a ajutat sa iau legatura cu colegii de tura, de vina fiind ba statia mea ba a altora, in special datorita calibrarii sau a altor probleme legate de antena.

 

Stiu ca CB ar trebui sa bata mai mult, si confirm acest lucru prin faptul ca de doua ori am reusit sa vorbesc foarte clar cu persoane aflate la 70km distanta de mine. Insa acest lucru nu ma ajuta cu absolut nimic, pentru ca nu era in intentia mea de a face radioamatorism la acel moment, ci doar sa vorbesc cu colegul din masina aflata cam la 100m in urma mea.

 

In continuare deci nu vad rostul CB-ului la iesirile noastre de offroad, altul decat ca asa s-a obisnuit, si ca asta are toata lumea pe masini... respectiv o mare complicatie cu maciuca de 2m... ma rog la unii mai lunga la altii mai scurta... ma refer la antena aici :grin:

Va salut !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

de fapt singura problemă e că tu vrei o stație portabilă cu care să te audă și ceilalți...

că degeaba ai tu un pmr potent și ei Cb-uri leneșe - nu puteți fi compatibili

restul e doar chestie de gust

:grin:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

CB-ul ramane de baza...astea mici...ba nu bat....ba raman fara acumulatori...ba interfereaza de toata frumusetea.....

 

Un PMR competitiv e la pret sensibil egal cu un CB.....ca tu nu mai vrei CB....asta e...chestie de gusturi.....dar pana una alta...on si offroad...prefer CB-ul

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Niste discutii pierdute ...

 

 

omoroka has just replied to a thread you have subscribed to entitled - De ce CB si nu PMR? - in the Comunicatii radio forum of Forum Club4x4 - RO.

 

 

Quote (Originally by stelea)

Intreb si eu, CB in AM?

---End Quote---

pai la AM antena ar trebui sa masoare zeci de metri lungime. no way!

aveam in armata asa ceva cu antene dipol... colaci intregi de cablu :grin:

 

... eu am facut si armata :grin:

*******************************************************************************

omoroka has just replied to a thread you have subscribed to entitled - De ce CB si nu PMR? - in the Comunicatii radio forum of Forum Club4x4 - RO.

 

---Quote (Originally by stelea)---

Pai ceva da cu virgula ... Si in FM antena ar trebui sa aiba metri ... ca le pacalim cu tot felul de bobine, asta e altceva. Camionagii americani parca au in AM ... Aia ce antene au?

---End Quote---

or avea vreo antena infasurata de vreo 10 ore pe dupa tir :ha:

********************************************************************************

minitehnicusro has just replied to a thread you have subscribed to entitled - De ce CB si nu PMR? - in the Comunicatii radio forum of Forum Club4x4 - RO.

 

---Quote (Originally by omoroka)---

pai la AM antena ar trebui sa masoare zeci de metri lungime. no way!

aveam in armata asa ceva cu antene dipol... colaci intregi de cablu :grin:

---End Quote---

AM este tipul modulatiei, nu are treaba cu frecventa.

 

Armata foloseste banda de unde scurte, de aici si colacii de cablu ai antenelor dipol.

 

Americanii folosesc AM la statiile pe frecventa 27MHz, europenii FM.

4x4MANIA is where we are !!!
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Singurul inconvenient pe care il vad eu la PMR este acela al imperecherii lor, adica mi se pare destul de complicat sa setezi mai multe tipuri de PMR-uri ca sa te poti auzi simultan cu alti colegi, asa cum se intampla in CB.

 

Am doua perechi de PMR-uri : un set este Topcom 9100 si al doilea, nu-mai-stiu-ce-marca si niciodata n-am reusit sa le fac sa se auda intre ele desi am verificat sa lucreze in aceeasi banda.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Singurul inconvenient pe care il vad eu la PMR este acela al imperecherii lor, adica mi se pare destul de complicat sa setezi mai multe tipuri de PMR-uri ca sa te poti auzi simultan cu alti colegi, asa cum se intampla in CB.

 

Am doua perechi de PMR-uri : un set este Topcom 9100 si al doilea, nu-mai-stiu-ce-marca si niciodata n-am reusit sa le fac sa se auda intre ele desi am verificat sa lucreze in aceeasi banda.

 

Ori nu-s în aceeaşi bandă (insist....:grin:) ori au setări de DCS sau CTCSS diferite.Dacă-i cazul 1, n-o să poţi, în veci.

Dacă-i cazul 2, un pachet de ţigări, 3...şpe cincizeci şi câţiva Dumnezei te pot ajuta s-o scoţi la capăt cu împerecherea....:grin:

AJUNGE!

Bunul simț ar trebui să fie de ”common sense”!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Ori nu-s în aceeaşi bandă (insist....:grin:) ori au setări de DCS sau CTCSS diferite.Dacă-i cazul 1, n-o să poţi, în veci.

Dacă-i cazul 2, un pachet de ţigări, 3...şpe cincizeci şi câţiva Dumnezei te pot ajuta s-o scoţi la capăt cu împerecherea....:grin:

 

Nu știu dacă într-adevăr chiar îți dorești să rezolvi problema împerecherii dar știu că eu sunt fixist și mă macină subiectul... Așa că scriu doar ca să mă descarc... E posibil ca cele două perechi de PMR-uri pe care le ai, chiar dacă sunt în 446 MHz, să fie una analog și cealaltă digitală. Iar fiecare are propria plajă de frecvență în care funcționează și nu au nimic în comun.

Ca să afli, cel mai la îndemână este să vezi câte canale are fiecare set. Dacă unul are 8 și celălalt 16, nu se vor pupa ever!

Dacă ambele au 16, atunci le vei împerechea.

Dacă ambele au câte 8 canale fie le poți împerechea (ambele sunt analog) fie nu, dacă unul dintre seturi este digital.

Dacă unul dintre seturi îl ai cumpărat din State, atunci iar nu vei reuși, stațiile de acolo lucră în alte frecvențe (462-467 MHz).

Gata! Cred! :grin:

AJUNGE!

Bunul simț ar trebui să fie de ”common sense”!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

In momentul de fata exista pe piata PMR-uri dual band , foarte accesibile ca pret, cu putere de emisie de 4W si autonomie a bateriei de 1 zi (de offroad) care bat atata cat ai nevoie sa bata o statie la ce facem noi, sunt portabile, practice... doar ca nu pot oferi si o felatie.

 

So, :wtf1:

 

De ce ne mai chinuim cu CB-urile si nu trecem la PMR-uri moderne?

 

Ma indoiesc ca exista PMR-uri de 4W, poate sint statii GMRS importate in regim gri pe peste balta. Reglementarile PMR spun foarte clar ca puterea e 0.5W si nu se poate umbla la antena. In CB puterea e mai mare, iar lungimea de unda fiind mai mare, automat si distanta e mai mare.

La PMR nu ai decit 8 canale, la CB ai 40.

 

Si pentru ca am mentionate de statii aduse din US/Canada, mare atentie, ca spectrul de frecvente se suprapune partial peste niste frecvente guvernamentale.

Suzuki Jimny 1.3i 2004

 

"There is nothing wrong with the planet... people are f*cked" - George Carlin Saving the planet

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

@unde: PMR reprezinta intervalul de frecvente si canalele... In aceasta plaja de frecvenete tu poti emite cu ce putere vrei si/sau ai voie.

 

Dpdv legal, in plaja de frecvente PMR, este voie sa emiti cu 0.5W fara sa detii o licenta radio/radioamatori . Orice putere de emisie peste 0.5W in plaja PMR are nevoie de o licenta.

Uite aici statii PMR (toate), toate emit in aceasta plaja, toate pot vorbi unele cu altele (daca este selectat acelasi canal, CTSS, plm , etc...) :

 

http://midland.ro/statii-radio/statii-radio-pmr.html

 

Unele au 0.5W putere de emisie, altele au 4-5W . Dar TOATE pot comunica intre ele.

 

Exista diferente intre PMR in EU, si PMR peste garla, de aceea nu se pupa unele cu altele, fiindca in US sunt alocate putin diferit canalele. Vezi aci: https://en.wikipedia.org/wiki/PMR446

"Explore.Dream.Discover."-Mark Twain

cele mai bune lucruri din viata mea: http://picasaweb.google.com/olivia.iris.stoian :n1

"my precioussssss" :jp1: http://picasaweb.google.com/stoian.l.m :bannana

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Eu folosesc de cativa ani , cu succes, o pereche de MIdland G7. Are acumulatori proprii si se pot folosi si baterii normale. La mine tin acumulatorii o zi fara probleme, chiar si in uz intens.

 

Asa e, am si eu o pereche de 10 ani. Insa tot PMR sint. Singurul avantaj (fata de CB) e ca au criptare, cu amendamentul ca incepe sa mearga la ~ 0.5s dupa ce ai apasat butonul de emisie.

 

In CB folosesc o statie Alan 42. Pe masina am o antena normala de 1.6m. In regim portabil am o antena de 60cm cu bobina luata de la Thunderpole. Antena portabila a statiei e ca sa iasa la inventar, nu se poate vorbi la mai mult de 200m. Cu antena de plafon pot vorbi la ~ 50 de km in cimpie, cu aia de 60 cm am reusit sa vorbesc de sus din Predeal de la Cioplea (sper ca nu am incurcat borcanele) cu cei de pe DN1.

 

NU folositi nici o statie fara antena cuplata!

Suzuki Jimny 1.3i 2004

 

"There is nothing wrong with the planet... people are f*cked" - George Carlin Saving the planet

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Oare nu cumva si din cauza ca maciuca aia de antena de 2m ne fac masinile sa arate mai cool? :grin:

 

Nu stiu, insa in padure antena aia incurca mult. Am mers o data km buni cu antena tiris dupa masina :grin: (am talpa magnetica). De-aia am ales o antena mai mica, dar care isi face treaba in padure.

Suzuki Jimny 1.3i 2004

 

"There is nothing wrong with the planet... people are f*cked" - George Carlin Saving the planet

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Singurul inconvenient pe care il vad eu la PMR este acela al imperecherii lor, adica mi se pare destul de complicat sa setezi mai multe tipuri de PMR-uri ca sa te poti auzi simultan cu alti colegi, asa cum se intampla in CB.

 

Am doua perechi de PMR-uri : un set este Topcom 9100 si al doilea, nu-mai-stiu-ce-marca si niciodata n-am reusit sa le fac sa se auda intre ele desi am verificat sa lucreze in aceeasi banda.

 

Asta e un caz particular... fie erau decalibrate statiile, fie lucrau in domenii diferite de frecventa (PMR vs FRS/GMRS). Am mai vazut cazuri. Altfel, calitatea sunetului in PMR e net superioara, pentru ca la frecventele alea se poate implementa un auto-squelch, pe cind la CB inca nu prea la iesit si optiunea asta exista doar pe statii profesionale fixe, care nu prea merg prin padure.

Suzuki Jimny 1.3i 2004

 

"There is nothing wrong with the planet... people are f*cked" - George Carlin Saving the planet

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Orice putere de emisie peste 0.5W in plaja PMR are nevoie de o licenta.

 

Corect, dar eu am luat in calcul regimul PMR de amatori, pentru ca nu stiu pe nimeni de pe forum sa aiba licenta de radioamator, iar IRL stiu doar 2-3 radioamatori care folosesc statiile de acasa si cu antena pe stilp.

 

In plus, in cadrul emisiei licentiate, trebuie sa spui de fiecare data indicativul tau, chestie care nu e foarte utila nici in padure, nici pe strada ;)

Suzuki Jimny 1.3i 2004

 

"There is nothing wrong with the planet... people are f*cked" - George Carlin Saving the planet

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Nu mai spune nimeni in cursul unei legaturi la fiecare schimbare de microfon indicativul.

Ideea in care din cind in cind se mai spune indicativul participantilor este pentru cei care vor sa intervina in QSO.

In ziua de azi nu mai este nici o problema in a pleca cu statia in mobil, spui mobil dupa indicativ si gata.

Avantajul este puterea seminficativ mai mare si posibilitatea folosirii benzilor de 50, 144, 430 Mhz in trafic de scurta distanta.

Dezavantajul sta in faptul ca trebuie un examen, nu foarte complicat si dificil pentru obtinerea clasei a 3`a dar trebuie dat.

Pe linga asta mai este si costul echipamentului , este sensibil mai mare decit un CB de buna calitate sau PMR.

Nu mai costa nimic licenta, doar din 5 in 5 ani trebuie reinoita, in fapt cerere si foto pasaport.

 

Grig

 

P.S.

Radioamatorii nu folosesc PMR ca parte a licentei, le folosesc ca orice persoana care doreste sa aiba o unitate portabila radio la ea.

C.B la fel.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

@Omoroka a lansat o intrebare asemanatoare cu cea intalnita frecvent aici: ce masina sa-mi iau pt offroad, Nissan, sau Suzuki. Raspunsurile reflecta experiente personale, dar esenta lor e aceeasi: iti iei statia pe care ti-o permiti in functie de ce vrei sa faci cu ea (in conditii legale).

 

Pentru cei nefamiliarizati cu domeniul, incerc un rezumat "scurtisim" al unei teorii intregi referitoare la antene si propagare.

Undele radio, cu cat sunt mai lungi (frecventa mai mica), cu atat ocolesc mai bine obstacolele si se propaga mai departe. Cazul nostru, statiile CB (27Mhz) folosite pt legatura si infotrafic la distante mai mari. Dezavantaje: mai zgomotoase (mai ales pt AM-modulatie in amplitudine), necesita antene mai lungi, mai putin portabile, acord mai dificil cu antena, influenta majora a acordului asupra bataii.

 

Semnalele cu frecvente mari (VHF,UHF) se propaga doar in limita vizibilitatii directe. In functie de marimea si natura obstacolelor se pot reflecta realizand legaturi la distante mai mari, dar nu sigure. Statiile PMR (446Mhz) elimina dezavantajele amintite la CB si se folosesc pt acoperirea, cu puteri reduse, a unor arii restranse (santiere, ferme, paza etc).

 

Evaluarea bataii nu se face dupa cazuri izolate, ci dupa cele care asigura o legatura stabila, in conditii variabile de mediu. Toate comparatiile se fac pt aceeasi putere de emisie si aceeasi antena.

 

In prospecte e data bataia maxima, in conditii ideale, rar intalnite in practica.

Editat de ctinu
Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: De ce CB si nu PMR?

 

Foarte corect! Balanta inclina clar dupa parerea mea in favoarea CB. PMR-urile sunt bune cand mergi 2-3 masini la drum sa comunici. Din experienta, in mers PMR-ul chiar cu putere mai mare de 0.5W nu se aude mai mult de 1 km. Subliniez in mers. Problema antenei CB la padure eu am rezolvat-o multumitor prin montarea ei pe capota motor unde a iesit o calibrare ok (SWR1,2).

Vitara rulz!
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Accesul pe Forum Club4x4 este conditionat de respectarea Regulamentului - Termeni de Utilizare