nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 In trecut , suspensia pe arcuri pe foi era singura existenta, poate pt ca toate trasurelele din care provin masinile din ziua de azi , aveau asa ceva. In ziua de azi , producatorii au renuntat la Solutia arcurilor lamelare , in ceea ce priveste autoturismele, dar sistemul poate fi intalnit inca la masinile de transport medii ( gen pick-up - pe axa spate) , precum si la 4x4 de generatie mai veche. Sistemul prezinta avantaje si dezavantaje: 1. AVANTAJE - pret de productie mic - instalare usoara - intretinere minima , tine loc si de tendoane inferioare si superioare. - suporta sarcini mari - asieta masinii variaza putin cu sarcina de incarcare, adica masina nu se lasa de spate la incarcari mari, tinuta de drum fiind rezonabila chiar cu sarcini mari. 2. DEZAVANTAJE: - arcul lamellar are greutate mare fata de un elicoidal. Sistemul lamelar sporeste greutatea masinii - permite o flexare limitata a puntilor , net inferioara suspensiei cu arcuri elicoidale - garda la sol micsorata datorita prinderii SUB punte - lipsa confort, socurile transmise de aceastea fiind scurte si de intensitate maxima. 2 ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 (editat) Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei foarte important este si modul cum sunt montate arcurile, avand in vedere ca ambele "ochiuri" sunt cam la fel , de multe ori ies incurcaturi. Cea mai buna masuratoare se face de la unul din ochiuri catre CENTRUL BULON , sub acest nume e cunostut NITUL care centreaza arcul pe punte. O alta observatie ar fi ca la majoritatea masinilor arcul se monteaza pe SUB punte si nu pe deasupra acesteia. Editat Ianuarie 20, 2015 de nissan4x4 ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
ssrli Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei De adaugat la dezavantaje: Permite rasucirea puntii, mai accentuata cand arcurile sunt montate deasupra puntii. '02 WG CRD - EGR delete '94 MX5 NA8 - Low, fast and stupid. Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 (editat) Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Una din modalitatile de inaltare a masinii , folosita des , este montajul arcurilor DEASUPRA puntilor. E Solutia cea mai ieftina , dar ea presupune niste modificari, precum : - mutarea sau reconstructia talpilor de asezare a arcului de dedesubtul puntii ... deasupra acesteia, si relocarea in acest fel a centrului bulon - modificarea U-bolturilor de prindere a arcului pe punte, conform noii geometrii a talpii de asezare - montarea unor amortizoare mai lungi cu cel putin grosimea puntii - ptr puntea fata (rigida), modificarea sistemului de directie in sensul lungirii barei de directie ( cea de la caseta de directie la fuzeta din dreapta - daca masina e cu volanul pe partea corecta) - inlocuitea racorturilor de frana cu unele mai lungi, sau desprinderea capetelor de teava de pe sasiu si deplasarea spre jos cu confectionarea unor suporti de prindere a capetelor furtunelor , ferm , de sasiu - modificarea prinderii repartitorului de frana , ptr a fi efficient in noua configuratie a suspensiei - lungirea furtunelor de respiratie ale diferentialelor fata si spate - modificarea "bump-stop"-urilor de limitare a cursei arcurilor. Cursa suplimentara duce la ruperea foilor - lungirea cardanelor Avantaje: - masina se inalta o masura egala cu inaltimea puntii 10-15 cm , deci destul de mult - ieftin - nu necesita piese de inlocuit , decat racordurile de frana - cu exceptia unor probleme de reconfectionare a talpilor de asezare a cantrului bulon in noua pozitie, nu presupune vreun mare professionalism Dezavantaje: - suspensia nu capata suplete, fiind aceleasi arcuri stoc - socurile din roata se transforma intr-o miscare de rasucire a foilor de arc, ceea ce conduce la fisurarea acestora. Deci metoda scade fiabilitatea arcurilor. Efectul de torsare cu tendinte de rupere , datorita socurilor din roata se poate vedea in poza de jos Editat Ianuarie 20, 2015 de nissan4x4 ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
Giuseppe Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Super... Am mai invatat ceva azi si ma va ajuta cand voi achizitiona un IMS, sper sa fie cat mai curand. https://www.facebook.com/groups/1705041606388172/ Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 (editat) Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Exista si modalitati de limitare a efectului de torsare , prin montarea unor tendoane de stabilizare la rotatie a puntii. in poza 3 se prezinta un tendon (slaper bar) fara prindere pe sasiu , are un capat cu un tampon care la cmprimarea puntii se fizeaza pe o parte fixa a sasiului , forta de frecare a tamponului cu caroseria diminuand efectul de torsare, dar actioneaza si ca un limitator de cursa (bump stop). poza 4 prezinta o solutie de tendon ce este mai indicate masinilor 4x4, permitant fixarea si flexarea arcului in conditii optime, fara torsarea acestuia. Editat Ianuarie 20, 2015 de nissan4x4 2 ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 (editat) Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Dar , metoda inversarii pozitiei arcurilor ofera cateodata o inaltare prea mare, neconvenabila dpdv al stabilitatii masinii, al imaginii sau raportata cu dimensiunea dorita a rotilor. In aceste situatii, cand inca se evita cheltuiala unui kit de suspensie, ar mai fi solutia cerceilor mai lungi. Metoda consta in montarea unor cercei mai lungi in asa fel incat sa se obtina o inaltare . Valoarea acesteia este ( depinde si de modul unde este amplasat centrul bulon pe lungimea arcului) in general de 1/2 din lungimea majorata a noului cercel. Adica daca lungim cercelul cu 6 cm , in conditiile in care centrul bulon se presupune a fi la mijlocul lungimii arcului, atunci inaltarea va fi de 3 cm . Interesanta este si Solutia inlocuirii cerceilor cu o patina alunecatoare, dar din nefericire este dedicate strict masinilor de transport (foto 1) Editat Ianuarie 20, 2015 de nissan4x4 ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Cerceii pot face o groaza de minunatii. Prin montajul unora profii se poate obtine travel suplimentar al puntii. Cerceii pivotanti permit o rasucire relative a ochiului de arc fata de prinderea pe caroserie, in acest fel axa neajungand in punct de blocare precum cele cu cercei clasici ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei o alta modalitate de imbunatatire a comportamentului unei suspensii lamelare este prin utilizarea unor prinderi variabile a cerceilor in caroserie. Aceasta metoda ajuta ca suspensia sa fie ajustata corespunzator cu sarcina pe masina in conditiile in care masina sa nu isi varieze inaltimea pe punte. EX - un pick-up cu suspensie modificata pt sarcina mica sau zero pe bena, in situatia in care masina pleaca la vreo expeditie cu 200-500 kg in bena , ptr a nu sta lasata de spate si a avea o tinuta de drum normal , fara inlocuirea arcurilor spate, se poate recurge la aceasta minima adaptare ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei O problema des intalnita in utilizarea masinilor cu arcuri lamelare este blocarea suspensiei datorita rotatiei cerceilor. Im mod obisnuit, la o suspensie in buna stare si bine calibrata , cercelul descrie un unghi intre 15-30 grade cu verticala, vezi fic 1 , cercelul fiind segmentul B-C, spre exemplificare este postata si o poza cu o pozitie corecta a cercelului. Situatiile anormale ar fi: 1. arcul lamelar este prea tare, sta prea arcuit 2. arcul lamelar este prea scurt ( diverse motive) 3. lipsa sau uzura masiva a bumpstop-ului ( tamponul de limitare a cursei arcului lamelar) Genereaza o pozitie incorecata a cercelului. Urmeaza ca la denivelari ample , acesta sa se roteasca si suspensia sa se blocheze (fig 2). In acest moment forta denivelarilor aplicata arcului conduce la tendinta de rupere a segmentului A-B , adica a sasiului, datorita rotirii cercelului. Datorita acestui defect e recomandata inspectia atenta a sasiului intre zonele de fixare a arcului , pentru depistarea eventualelor fisuri, mai ales la cumpararea masinii ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Pentru evitarea blocarii suspensiei , se folosesc cerceii antirotation. In speta, inventia consta in 2 placi ce au un surub median ce nu permit cercelului rotatii mai mari de 60 grade. ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
Caphonne Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei De bagat la cap.Din ce se vede in poza am o pozitie corecta a cercelului? Suspensia este noua dar cam multe foi pentru o masina usoara, flexeaza doar cu ceva greutate. Multumim pentru aceasta lectie de mecanica, trebuie bagata la cap de toti si pe urma sa intrebam cum se inalta masina. Dacia Duster 4x4 Daihatsu Feroza ''Facocerul gurmand'' 1.6 16V. Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
cos Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Mie nu-mi pare in neregula pozitia cercelului ,pare sa poata sta corect si la comprimare si la destindere . Pentru orice eventualitate si pentru evitarea regretelor ulterioare as instala cate o piesa antiinversiune in fata cerceilor ( e dezarmant de simplu ) . varianta alternativa ar fi limitstrap , dar are ca dezvantaj major durabilitatea limitata si totala lipsa de preluare a socurilor de capat de cursa . ... sa fim corecti pana la capat ! Nu cere nimeni sa fii impecabil si un fel de varf de gama , doar corect e destul ! Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
Caphonne Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Mersi, acum sa il lasam pe domn Luigi sa ne prezinte in continuare secretele :) Dacia Duster 4x4 Daihatsu Feroza ''Facocerul gurmand'' 1.6 16V. Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Hmm...cercelul pare un pic cam spre spate. Fiind in aceasta pozitie, la comprimarea arcului el ajunge in limitare de cursa si arcul va refuza sa se mai comprime, singurul effect pe care il va mai face este sa "intinda" de sasiu. Deci iti limiteaza flexarea puntii. Unghiul correct este 15-30 grade PS 1: E posibil sa stea in aceasta pozitie si datorita unei sarcini prea mari pe arcul respective PS 2: UN ARC CU MAI MULTE FOI SUBTIRI ESTE DE PREFERAT UNUIA CU 2-4 FOI GROASE. Cel cu foi multe si dese flexeaza mai bine si suspensia raspunde mai bine la denivelari, masina este mai confortabila si mai agila. O sa observe ca toate arcurile de offroad ( OME , Ironman si altii) au 7-10 foi subtirele, in timp ce arcurile stoc au 2-4 foi groase. 1 ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
Caphonne Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 (editat) Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Asta era pozitia cercelului dinainte cand aveam arcuri vechi springuite, cercei facuti pe nicovala :) Si o intrebare: La acest tip de punti se poate monta ceva gen bara panhard? Editat Ianuarie 20, 2015 de Caphonne Dacia Duster 4x4 Daihatsu Feroza ''Facocerul gurmand'' 1.6 16V. Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Cum se poate imbunatati functionarea unei o suspensii lamelare? 1. Inlocuirea bucselor stok cu BUCSE DIN POLIURETAN Avantaje: - bucsele de poliuretan nu au camasa exetrioara metalica , precum cele stok. Sunt usor de re-inlocuit. - sunt mai "groase in carne" , permit flexari mai mari ale puntii - poliuretanul are o f buna rezistenta la frecare, spre deosebire de cauciuc ce la frecare se incalzeste si vulcanizeaza - caracteristicile mecanice ale poliuretanului sunt putin influentate de temp exterioara, spre deosebire de cauciuc ce se prezinta bocna la - 10 grade ... ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei 2. Pastrarea capacitatii de alunecare a foilor de arc. - inlocuirea pastilelor de frictiune dintre foile de arc - spalarea si gresarea, dupa uscare, a foilor de arc ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei 3. montajul cerceilor gresabili anti rotatie. Efectul de antirotatie e prezentat anterior. Faptul ca sunt gresabili, permite introducerea periodica a vaselinei prin ungatoare accesibil montate ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 20, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei 4. si in ultimul rand , Solutia pe care toata lumea o evita , datorita costurilor .... inlocuirea kitului de suspensie. Adica alte arcuri , cu mai multe foi subtirele si amortizoarele complementare. Orice solutie se adopta ptr inaltarea masinii, nu se compara cu inlocuirea kitului de supensie. Masina se poate inalta oricum, dar comportamentul ei in teren il schimba numai kitul de suspensie . ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
TyH_vl Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Asta era pozitia cercelului dinainte cand aveam arcuri vechi springuite, cercei facuti pe nicovala :) Si o intrebare: La acest tip de punti se poate monta ceva gen bara panhard? De mentionat sau .... Arcurile lamelare tin loc de bara panhard ....( fata/spate) .... Club Sportiv x3m Valcea Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
TyH_vl Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Cum se poate imbunatati functionarea unei o suspensii lamelare? 1. Inlocuirea bucselor stok cu BUCSE DIN POLIURETAN Avantaje: - bucsele de poliuretan nu au camasa exetrioara metalica , precum cele stok. Sunt usor de re-inlocuit. - sunt mai "groase in carne" , permit flexari mai mari ale puntii - poliuretanul are o f buna rezistenta la frecare, spre deosebire de cauciuc ce la frecare se incalzeste si vulcanizeaza - caracteristicile mecanice ale poliuretanului sunt putin influentate de temp exterioara, spre deosebire de cauciuc ce se prezinta bocna la - 10 grade ... Am folosit bucsele de poliuretan , vreo 2-3 tipuri diferite (firme/calitate ,etc) .... sunt foarte dure ...suspensia devine destul de rigida , nu te lasa sa flexezi la capacitate ... prefer sa schimb 2-3 seturi din cele de cauciuc ... la cele de cauciuc bucsa metalica are rolul ei ... oricum elicoidalul este net superior si nu as mai folosi niciodata o suspensie pe lamelare (poate la vreo remorca :)) ) .... Club Sportiv x3m Valcea Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
cos Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei La arcurile foi cu flexare mare ( cercei articulati etc ... ) bara panhard ajuta mult , directia devine mult mai ferma pe fata si spatele nu mai da din cur ca o rata . Sunt si masini care au panhard din fabrica la arcuri foi . ... sa fim corecti pana la capat ! Nu cere nimeni sa fii impecabil si un fel de varf de gama , doar corect e destul ! Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
Giuseppe Postat Ianuarie 21, 2015 Partajează Postat Ianuarie 21, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei Foarte educativa discutia. Multumim pentru lectie. :wink: Cautam un Gaz 69 rusesc la vanzare si din intamplare am gasit ceva care mi-a atras atentia. Intr-o poza de prezentare a unui Gaz 69 am gasit ceva interesant... Asa la prima vedere pare o husa de protectia pentru foile de arc. Imediat m-am gandit la discutia de aici pe care am urmarit-o de la inceput si nu sa precizat nimic legat de acest aspect... Vreau sa intreb un specialist ce este chestia aia care arata ca un material din care se faceau hainele militare(postav parca se numea) si imbraca arcurile lamelare ale acelui GAZ 69???? https://www.facebook.com/groups/1705041606388172/ Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
nissan4x4 Postat Ianuarie 21, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 21, 2015 Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei E vb de masini ce stau in parcuri reci si intemperii zeci de ani , timp in care vaselina se usuca si arcurile ruginesc, suspensia blocandu-se, masina devenind inutilizabila in situatie de alerta. E o modalitate de a proteja arcurile impotriva coroziunii. E drept ca numai la rusi e intalnita, dar e o idee simpla ce functioneaza ing. Luigi PIRSU www.nissan4x4.ro service si tunning NISSAN Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri Alte opțiuni partajare...
Postări Recomandate