Jump to content
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

Pornire cu supercondensator/ultracondensator


gigipunga
 Share

Recommended Posts

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Nu am citit ca respectivul a incarcat bateria de condensatori, a deconectat bateria auto si apoi a pornit masina

Eu nu am spus ca masina nu porneste am spus ca porneste bateriea auto in paralel.

 

Ce rol are dioda ? ca nu cumva bateria de condensatori sa debiteze curent in bateria auto ? la ce foloseste siguranta de 50 A ?

R de 0,1 ohmi la 25 W nu poate fi decat material cu rezistivitate foarte ridicata, nichelina sau constatan. La 25 de W suporta maxim 16 A si se face "resou".Are rol de limitare a curentului de incarcare a bateriei de condensatori. De ce sa folosesti o siguranta de 50 de A cand rezistenta inseriata se va "arde" la 16 A ?

 

 

" Cam asta e, la pornire electromotorul va consuma curent doar din condensatori, care condensatori se vor incarca la loc dupa pornirea motorului si ciclul continua pana cand vrei voi :) "

Edited by bratu romeo
Land ROver Freelander 2002 Td4 2,0
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Multumesc pentru link, insa nu inteleg scopul lui.

 

pai ce face colegul nostru este ceva asemanator in loc de a doua baterie foloseste capacitori.

 

Uite aici ceva foarte lamuritor

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/whats_the_role_of_the_supercapacitor

Land ROver Freelander 2002 Td4 2,0
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Mda, vad ca ai trecut la aprofundari, ..., oarecum asemanator, si cu ceva diferenta majore, ...

Ignori ca omul chiar a realizat practic aplicatia si chiar este functionala, ..., trecand peste dimensionarea sigurantei (mai mult sau mai putin corelata cu parametri rezistentei) nu i s-a ars nici siguranta si nici rezistenta.

In teoria dumitale, colega, odata spui ca circulatia de curent este aproximativ egala intre baterie si electromotor cu cea dintre condensatori si electromotor, iar apoi spui ca rezistanta are rol de limitare a curentului. Hotarastete care afirmatie este corecta. Da, rolul rezistentei este sa limiteze curentul de la bateria, aval spre condensatori, respectiv electromotor. Puterea de 25W a rezistei este data de producator, pentru o sarcina continua, permanenta, nu intermitenta, cum este sarcina de pornire a electromotorului. Nu tii cont de faptul ca in regim stationar, tensiunea la bornele condensatorilor este de cca 13,5- 13,9V, iar la bornele bateriei de cca 12-12,5V, ceea ce determina in momentul pornirii, ca aportul mai mare, natural sa fie din sursa cu tensiune mai mare, asta pe langa limitarea de curent data de rezistor (+rezistenta interna a diodei) de pe ramura cu circuitul bateriei.Capacitatea condensatorilor este imensa, ..., asigura cateva porniri succesive, fara reincarcare. Practic, ai doua surse de curent continu in paralel, una bateria de acumlatori, cu curentul limitat de rezistor (“robinetul deschis la minim” :wink:) si a doua este bateria de condensatori, care are curentul nelimitat (“robinetul deschis la maxim” :wink: ).

Edited by AXP
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Salut

 

Intr-adevar este cum spune AXP, rezistenta are rolul de a limita curentul de incarcare a cond si mai face ceva: nu lasa ca la pornire sa se consume curent din baterie (teoretic) , peste 99% din curentul consumat de electromotor la pornire provine din bancul de cond.

Condensatorii, am mai scris parca dar e bine sa repetam poate intelege mai multa lume, in aceasta aplicatie au urmatoarele mari avantaje:

- pot furniza >2000A la -40grade, este adevarat ca pentru approx 5-10 secunde dar nici nu ne trebuie mai mult.

-au durata de viata practic infinita ( > 500.000 cicluri) , in aplicatia noastra ei nici nu se descarca complet, si doar de la 13v la 12v, deci incarcarea dureaza puitn (max 5 min cu un curent mediu de 3A).

-bateria masinii va fi mult mai putin stresata deci va avea viata mult mai lunga.

 

Atasez schema montajului facut pentru un diesel 2,8L (wrangler JK), am folosit condensatori mai mici (5 x 1200F in serie = 240F) + un montaj DC-DC care incarca cond cu un curent constant de 2A daca la bornele bateriei avem intre 4V si 16V.

 

Montajul din urma functioneaza deja pe 2 wranglere diesel (2008 si 2012).

sc.thumb.jpg.24f07e9079c04205be1092286d913c1a.jpg

577932155_WhatsAppImage2017-11-01at17_45_28.thumb.jpeg.ba22238ea3aadf533fc7e545b0278b06.jpeg

E5319B5F-A002-4B8F-ACC0-83F6977CF254.thumb.jpeg.30bc189501acce9ebe655f6ad6873fc6.jpeg

Edited by gigipunga
still not black enough
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Ne poti spune ce montaj e sau schema acestuia? Ma refer la montajul dc-dc. Am luat de pe net un booster cu xl6009 dar iese fum din el :-). L-am alimentat de proba de la o baterie 12v 7ah si am setat la iesire un voltaj de 15.5v pentru incarcatea a 4x2.7v supercaps.

Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Salut

inca sunt in teste cu diferite montaje dar iti pot spune cu siguranta ca iti recomand modu de genul celor de alimentare pentru leduri de putere, mai exact care sa furnizeze curent constant.

Exista multe module de acest gen, la multe poti regla si tensiunea si curentul furnizat. De preferat e sa poata furniza minim 3A ca sa nu stai mult pana se incarca cond in cazul unei porniri nereusite (masinile mai tusesc , calitatea combustibililor e cum e... se mai intampla sa nu-ti plece din prima )

 

in momentul de fata testez asa ceva : https://www.aliexpress.com/item/LTC3780-DC-5-32V-to-1V-30V-10A-Automatic-Step-Up-Down-Regulator-Charging-Module/32706574025.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2neqAI

 

Am mai folosit si asta cu rezultate bune : https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Boost-Module-Non-isolated-Step-up-150W-Solar-Battery-Charging-Power-10-32V-To/32409529639.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ElsMfF

still not black enough
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Ne poti spune ce montaj e sau schema acestuia? Ma refer la montajul dc-dc. Am luat de pe net un booster cu xl6009 dar iese fum din el :-). L-am alimentat de proba de la o baterie 12v 7ah si am setat la iesire un voltaj de 15.5v pentru incarcatea a 4x2.7v supercaps.

Din ce a iesit fum? Din convertor sau din bateria de condensatori?

15.5V >> 10.8V (4x2.7V),..., +43%

Tensiunea debitata de convertor cc/cc trebuie sa fie strict mai mica decat tensiunea maxim admisa pe bateria de condensatori.

Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Din ce a iesit fum? Din convertor sau din bateria de condensatori?

15.5V >> 10.8V (4x2.7V),..., +43%

Tensiunea debitata de convertor cc/cc trebuie sa fie strict mai mica decat tensiunea maxim admisa pe bateria de condensatori.

E adevarat! Scuze ca am creat confuzie..dar sunt 6x2.7V , nu 4... A iesit fum din chestia aia neagra din fatza lui xl6009..(cred ca e o dioda...?). S-a incalzit asa de tare ca atunci cand am atins-o cu mana s-a dezlipit de tot de pe montaj.

https://www.optimusdigital.ro/ro/surse-ridicatoare-reglabile/160-modul-dc-dc-boost-xl6009.html?gclid=EAIaIQobChMIlrutr5r71wIVqgrTCh16OAoEEAAYASAAEgIzEPD_BwE

Edited by vio_polo
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

E adevarat! Scuze ca am creat confuzie..dar sunt 6x2.7V , nu 4... A iesit fum din chestia aia neagra din fatza lui xl6009..(cred ca e o dioda...?). S-a incalzit asa de tare ca atunci cand am atins-o cu mana s-a dezlipit de tot de pe montaj.

https://www.optimusdigital.ro/ro/surse-ridicatoare-reglabile/160-modul-dc-dc-boost-xl6009.html?gclid=EAIaIQobChMIlrutr5r71wIVqgrTCh16OAoEEAAYASAAEgIzEPD_BwE

Convertorul cc/cc ales de tine, nu asigura si controlul/limitarea curentului din circuit. Bateria de condensatori are curentul de incarcare (vezi fisa tehnica a condensatorilor) cu mult mai mare decat cei 4A suportati de modulul aflat in discutie. Curentul de incarcare trebuie limitat, fie cu un rezistor inseriat in circuit (acesta poate fi un bec) fie folosind un convertor cc/cc care are si aceasta functie de control a curentului din circuit. In link-urile date de colegul @gigipunga, sunt module care au control atat al tensiunii cat si al curentului.

Edited by AXP
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Iti trebuie un convertor cu voltaj si curent constant (cv-cc). De multe ori e mentionat ca acestia pot fi folositi la incarcarea de acumulatori, datorita limitarii de curent. Ii poti recunoaste usor dupa faptul ca au 2 sau 3 potentiometre, si nu doar 1.

P.s. pe ebay gasesti ieftin asa ceva, dar vin greu prin posta. Asa ca nu e o solutie daca te grabesti.

Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Credeti ca asa ceva e ok?

https://www.optimusdigital.ro/ro/surse-ridicatoare-reglabile/1313-convertor-boost-dc-dc-250w.html

 

 

sau asta ca e mai ieftin:

https://www.optimusdigital.ro/ro/electronica-de-putere-drivere-de-led-uri/617-modul-driver-led-5a.html

Edited by vio_polo
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

 

Eu zic sa nu marjezi pe cele asa zis ieftine, ca ai sa iesi in mod clar mai scump. Ai luat deja unul ieftin, care a crapat, ..., pretul lui adaugat la unul de pret mediu, rezulta ca ai dat bani cat pe unul mai scump de calitate mai buna, dar tu tot unul mediocru ai.

Nici unul din cele prezentate, de tine, nu vad sa aiba nici o fel-forma de radiator, ..., cel dat cu domeniu de curent de 0.2-8A, reglat sa limiteze curentul undeva maxim 4-4.5A s-ar putea sa functioneze fara racire suplimentara.

Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Eu am avut 10 bucati exact ca cel care i-a crapat, comandate din china, toate merg inca in diverse proiecte prin casa si gradina.

La oricare dintre aceste convertoare ce nu au radiatoare ar trebui sa se poata adauga radiatoare.

Acum mai trebuie sa mentionez si ca primul, convertorul BOOST nu poate avea setat voltajul de iesire mai mic decat cel de intrare. Oficial, chinezii noteaza asta ca Vout = Vin +1V, dar pe acest site nu e precizat.

La driverul led nu e precizat deloc daca e de tip BOOST sau BUCk (precum la boost, doar ca voltajul de iesire ste mai mic decat cel de intrare) sau BOOST-BUCK, care suporta toata plaja de voltaj de iesire mentionata.

Orice astfel de convertor are nevoie de racire de la 10-20W trecuti prin el in sus, eficienta lor este in jur de 80%, deci va rezulta si ceva caldura. Cantitatea de caldura degajata creste si odata cu diferenta de voltaj dintre IN si OUT.

Eu l-as lua pe cel mai ieftin, si as face incarcarea mai incet daca consider ca se incinge prea tare.

Si dupa verificarea ultimei scheme din aceasta discutie cred ca am observat o greseala de design. Daca acest convertor ramane mereu legat la baterie, este un consumator permanent in plus.

Edited by adi_1
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

@vio_polo

Spune ce motor ai (vrei sa pornesti cu supercond) , cati cond si ce model ai (capacitate/ tensiune)-> si o sa-ti calculez valarile rezistentei si diodei din schema cea mai simpla de incarcare a supercond.

 

E mult mai ok sa folosesti schema cea mai simpla deoarece intelegi mai bine cum functioneaza si e un inceput bun/fiabil/sigur.

Apoi cand te mai dumiresti cum sta teaba cu tensiunea, curentul, electronica- poti trece si la module mai complicate, totul e sa acumulezi cunostinte, sa inveti din greseli, sa perseverezi, bafta !

still not black enough
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

@vio_polo

Spune ce motor ai (vrei sa pornesti cu supercond) , cati cond si ce model ai (capacitate/ tensiune)-> si o sa-ti calculez valarile rezistentei si diodei din schema cea mai simpla de incarcare a supercond.

Am motor 1.4 TDI, 55 kw, 75CP, folosesc 6 x 2.7 V supercond Maxwell, 350 F, adica astia:

https://ro.mouser.com/Search/m_ProductDetail.aspx?Maxwell-Technologies%2fBCAP0350-E270-T13%2f&qs=sGAEpiMZZMuDCPMZUZ%252bYl6NyFv2gnBttcjxsfHOBk%2fw%3d

Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Eu am avut 10 bucati exact ca cel care i-a crapat, comandate din china, toate merg inca in diverse proiecte prin casa si gradina.

La oricare dintre aceste convertoare ce nu au radiatoare ar trebui sa se poata adauga radiatoare.

Acum mai trebuie sa mentionez si ca primul, convertorul BOOST nu poate avea setat voltajul de iesire mai mic decat cel de intrare. Oficial, chinezii noteaza asta ca Vout = Vin +1V, dar pe acest site nu e precizat.

La driverul led nu e precizat deloc daca e de tip BOOST sau BUCk (precum la boost, doar ca voltajul de iesire ste mai mic decat cel de intrare) sau BOOST-BUCK, care suporta toata plaja de voltaj de iesire mentionata.

Orice astfel de convertor are nevoie de racire de la 10-20W trecuti prin el in sus, eficienta lor este in jur de 80%, deci va rezulta si ceva caldura. Cantitatea de caldura degajata creste si odata cu diferenta de voltaj dintre IN si OUT.

Eu l-as lua pe cel mai ieftin, si as face incarcarea mai incet daca consider ca se incinge prea tare.

Si dupa verificarea ultimei scheme din aceasta discutie cred ca am observat o greseala de design. Daca acest convertor ramane mereu legat la baterie, este un consumator permanent in plus.

 

Fiecare cu mentalitatile sale, ... eu consideram ca pentru un proiect de automotive, nu un hoby de gradina, merita o investitie de mai mult de 10lei, ..., totusi credeam ca se doreste o pornire sigura, la fiecare incercare si nu cu timpi de asteptare “tehnologici” de ordinul zecilor de minute, pentru incarcarea condensatorilor. Convertorul LTC3780, indicat chiar de initiatorul topicului, asigura atat controlul curentului, cat si al tensiunii (ridicator/coborator), si costa cat unul sau cel mult doi supercondensatori destinati montajului.

P.S. @vio_polo, pentru aplicatia care o doresti, eu consider bateria de condensatori pe care o ai, este prea mica. Ai cca. 58F, si consider ca ar trebui un minim 100-120F, dar asta este doar parerea mea, las initiatorul topicului sa se pronunte, fiindca are mai multa experienta.

Edited by AXP
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

@vio_polo

Din prima iti pot spune ca sunt mari sanse ca valoarea condensatorilor sa fie prea mica pentru a porni motorul tau la temp sub zero grade.

Dupa parerea mea ti-ar trebui 6 x 800F minim, ca sa stai linistit.

Iti doresc sa functioneze si cu cei de 350F.

 

1- nu uita ca trebuie sa tii condensatorii "balansati" adica sa fie incarcati in aceeasi masura toti , nu unii mult mai mult sai altii mult mai putin.

Poti face asta montand in paralel cu fiecare cond un led de 3V/3W de exemplu.

 

2- avand in vedere ca tensiunea maxima suportata de cond tai este mai mare decat tensiunea furnizata de alternatorul masinii - poti folosi schema pusa de mine cu dioda+rezistenta.

Ca dioda iti rtecomand una care suporta cateva zeci de amperi si care este de tip schottky, caderea de tensiune pe aceste diode este mai mica in comp cu diodele normale. Exemplu http://www.mivarom.ro/catalog/product_info.php/mbr40100ct-p-10306 Recomand ca dioda sa fie montata pe un mic radiator pentru o mai buna racire.

Rezistenta inseriata cu dioda poate fi formata din 4 rezistente de putere 5W cumplate serie+paralel, poti incerca cu 4 rezistente de 2,2ohm/5W fiecare

 

bafta!

Edited by gigipunga
still not black enough
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

"Si dupa verificarea ultimei scheme din aceasta discutie cred ca am observat o greseala de design. Daca acest convertor ramane mereu legat la baterie, este un consumator permanent in plus. "

 

- modulul de incarcare trebuie sa ramana in permanenta conectat deoarece:

1) se poate intampla ca din anumite motive motorul sa nu porneasca -> cine va incarca cond pentru a porni motorul dupa ce s-a reparat defectiunea ?

2) condensatorii , in functie de fabricant, pierd mai incet sau mai repede parte din energia inmagazinata, asta se traduce prin scaderea tensiunii de la bornele lor, modulul conectat permanent mentine tensiunea constanta la bornele cond deci acestia vor fi mereu incarcati.

3) cu tot consumul de la pt 2 + consumul intern = nu se adauga mai mult de 20mA la consumul masinii atunci cand este oprita (acest consum fiind de approx 60-70mA )

in concluzie "merita efortul" ;)

still not black enough
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

Suna bine. Nu masurasem cat consuma convertoarele astea "in gol". Ma asteptam sa fie putin mai mult.

Eu am rezolvat problema cu un condensator pentru sisteme audio ramas de la fosta masina. Conectat permanent. Masina porneste mai repede si voltajul este mai constant in timpul mersului. Desi motorul meu este mic, inteleg utilitatea acestei modificari, mai ales pentru motoarele mari.

Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

rezistentele eu cred ca trebuie conecate in serie si in paralel adica 2 in paralel inseriate cu alte 2 in paralel, astfel incat rezistenta finala/totala sa fie tot de 2,2ohmi

still not black enough
Link to comment
Share on other sites

Re: Pornire cu supercondensator/ultracondensator

 

rezistentele eu cred ca trebuie conecate in serie si in paralel adica 2 in paralel inseriate cu alte 2 in paralel, astfel incat rezistenta finala/totala sa fie tot de 2,2ohmi

 

Sunt incepator, doar am postat cum am inteles eu, sa vad daca e corect. Deci o sa corectez schema, ca stare. Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Access to the Club4x4 Forum is conditioned by adhering to our Rules - Terms of Use