Sari la conținut
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

Range Rover 2.5 DSE reparatii


Patrushase

Postări Recomandate

Am cautat un forum dedicat masinilor de teren in Romaia datorita P38-ului pe care l-am cumparat in aceasta vara (2020).

Voi incerca, in speranta ca nu plictisesc cititorul, sa fac o prezentare pe etape a partilor bune si rele ale acestui model si a ceea ce presupune detinerea unui astfel de tractor.

Hardughia: Land Rover Range Rover 2.5 DSE, fabricatie 1999, cu urmatoarele optiuni: motorul BMW tds de 2.5 litri, motorina - lent, dar de incredere ca un magar de povara, care accepta orice fel de abuz, constructie robusta si simplista. Cutia este automata, lenta, dar de incredere.

Caroseria este din aluminiu (thx BMW!), asa ca singurele puncte de coroziune sunt suruburile care o tin in loc. Echipare Harman Kardon, cu subwoofer in portbagaj, iar sunetul, daca tinem cont de anul 1999, este super inclusiv in 2020. Culoarea este albastru; ca fan BMW as zice, pentru cititorul care stie ce spun, ca este un Oriental Blau de la BMW (nu stiu codurile si denumirile de culori de la Land Rover). Interiorul este crem, din piele (inca sunt in dubii daca nu cumva este vinilin pe scaune ?!? Pt ca... Land Rover... cine stie ?), in stare buna, cu trimmuri care imita lemnul, ceea ce vizual imi da o placere nebuna. Volanul, pe care sunt comenzile pentru sunet, calculator de bord si pilot automat, este din piele crem cu 2 insertii de lemn masiv- o placere sa-l simti in mana. Toate geamurile sunt electrice, trapa din sticla, praguri echipate de fabrica, clima pe 2 zone, stergatoare de faruri, scaunele fata incalzite, bancheta rabatabila in 2 trepte (la 1.83m inaltime, nu ai loc sa dormi in spate cu trapa portabagajului inchisa intins drept, dar este loc pe diagonala, sau cu trapa deschisa). Spatiul interior pentru sofer si pasageri, asezati pe scaune, este mai generos decat la LS, insa ca volum pentru carat, cu bancheta rabatata, nu. Oglinzile electrice si restul de functii minimale ale unei masini (abs, controlul tractiunii, airbaguri, bradulet care pute misto, faza lunga etc).

1. Dupa achizitie, am schimbat filtre si ulei in cutie (nu flush total, cu tot ce e in convertizor). Motivul pentru care m-am ferit sa schimb tot uleiul din cutie si am optat doar pentru scurgerea celor 4 litri aproximativ, din baie, a fost ca dupa indelungi documentari, am considerat ca la o masina veche la care este istoricul este necunoscut, devine un risc sa schimbi tot uleiul, avand in vedere ca nu stiam ce depuneri s-au format pe canale, pana in mecatronic, si nu am vrut sa le deranjez pozitia, astfe incat sa sufar vreun blocaj. Nu vreau sa insist pe subiect, stiu ca parerile sunt impartite, probabil ca in timp "ma voi risca" la un flush total.

2. Desi sunt stoic si rezist bine la caldura, fiind vara, am decis sa aflu de ce nu ii functiona clima. Astfel, am mers la un service specializata in asta si am facut o incarcate cu freon in speranta ca se vor putea observa niste ipotetice si eventuale scurgeri. Proasta idee !

Desi aparatul inregistra o pierdere de presiune pe instalatie, nu se putea observa scurgeri, asa ca specialistul mi-a recomandat sa merg 2 zile cu AC-ul pornit, apoi sa revin sa verifice scurgerile de freon.

Dupa cateva minute de motor pornit pe loc cu AC-ul in functiune (care racea), si cativa metri de la service, am observat ca Range-ul (asa-mi place mie sa alint tractorul) nu tragea. Mi-arunc ochii in bord si observ cu nemarginita stupoare ca acul de la temperatura lichidului de racire era la maxim si se aprinsese si un bec rosu. Am dat drumul la caldura la maxim si am incercat sa o plimb putin, in ideea ca in mers, se va ventila natural, in aditie cu ventilatia oferita de vasco-cuplaj (tipul asta de vasco-cuplaj gandit de BMW este o paleta, care prin tehnologia bi-metal, la dilatatia substantei vascoase, face ca doua placute metalice sa se uneasca, cupland astfel paleta de ventilatie la turatia motorului). In van. Am fost fortat sa opresc, cu teama in suflet ca "acu se ciupe garnitura de la chiulasa, sau mai rau, Doamne fereste!), lasand totusi contactul pus, cu incalzirea si ventilatia din habitaclu la maxim, pentru a scoate caldura si naduful din ea mai repede. Ba chiar am deschis si capita, lac in spate de transpiratie, mai rau de teama decat de caldurile suportate in masina si de rusinea ca ma vedea un bulevard intreg.

S-a racit, am plecat. In mers, nu a mai revenit la temperaturi peste normal.

O data cu schimbatea termostatului, de care mecanicul din mine a fost ferm convins ca este vinovat de pocinogul patit, aveam sa realizez ca problema era departe de a fi rezolvata. In minutele imediat dupa (si 11.6 litri de antigel si apa distilata mai tarziu) am observat ca cele doua ventilatoare ale condensatorului de AC (radiatoru' de AC in popor), nu pornesc. Care va sa zica, cand ala se incingea de la functionare, alea nu il ventilau, iar el fiind lipit de radiatorul de racire, il incingea si pe-asta din urma. Testat, observat ca pornit ventilatoarele pe direct, dar nu automat singure, cum ar fi fost normal.

In zilele care urmau sa vina, aveam sa pricep rolul existentei celor 2-3 bidoane cu apa chioara gasite in portbagaj, la pachet cu masina, atunci cand am luat-o.

O mana dibace de carpaci si mai dibace, pecetluise pe toate partile radiatorului de racire, si sus, si jos, si pe laterale- deci curgea nenorocitul.

Dupa ce m-a lasat intr-un oras de cosmar de la 25 km distanta de frumoasa mea Craiova, faimos pentru lungile coloane formate de trafic, dupa abuzat cutia din D in N si turat motorul in gol sa ajut vascocuplajul sa ventileze sarmanul radiator, am abandonat tractorul intr-un peco. Am revenit cateva zile mai tarziu cu ajutor de nadejde, chei, anitgel, apa distilata cat sa satur o balena, radiator nou, pompa de apa noua si o trusa de chei. Schimbat la fata locului. Nu fost rusine, dar regretat ca ma intors cateva zile in urma cu tot cu caine si lasat agregat la fata locului si renuntat la un camping de 2 nopti unde asteptau 15 prieteni cu gratare, corturi si disc sfaraind.

2. Uleiul un cutie se schimba usor. Rangie este inalt, iar suspensia umflata la maxim (ah! Am luat-o cu o perna stanga-fata scapatoare de aer- cauciucul pernei s-a ros de la frecat de el insusi, cu ocazia coborarilor si ridicarilor din timp si a capatat pori), iar carpaciul dibaci dinaintea mea a decuplat conductele de aer de la EAS- compresorul si butelia de aer a suspensiei, asa ca se poate umfla ca o anvelopa, in orice statie de carburanti care se respecta intr-atat incat sa aiba un compresor de aer). Dai jos 8 suruburi (parca...), lasi sa curga uleiul, bagi cu un ceva care seamana cu o seringa/pompa, din sticla, pe la un surub lateral (altul decat cel de jos, de scurgere), dupa ce ai curatat bine capacul baii de ulei si magnetul cu un spray de carburator sau alt spray folositor la astfel de treburi, apoi cu frana calcata, treci cutia prin toate treptele, asteptand 2-3 secunde in fiecare. Se considera ca ai bagat suficient ulei cand pe la surubul lasat semi-invartit mai picura un fir subtire de ulei- vazusem pe un forum si cate secunde sa numeri intre stropi, dar deja o dam in tehnica aeronautico-spatiala.

3. Am mentionat ca suspensia pe aer nu merge ? Am mentionat. Compresorul si blocul de valve se pot repara cu niste kituri de la x8r, o firma din anglia, care le vinde pe ambele pentru aproximativ 60-80£. Am desfacut compresorul singur, l-am testat, nu face suficienta presiune, avand garnitura pistonilui uzata si cred ca si filtrul de aer neschimbat de cand era fata mare. Este, impreuna cu un set de macar 2 perne de aer pe fata marca Dunlop (originale) urmatoarea reparatie in plan.

4. Tot de la firma aia se poate achizitiona si un kit de reparatie a ecranului climei, care nici ala nu se aprinde (desi ventilatia si butoanele fac ce trebuie, doar ca lcd-mi arata ce se-ntampla) care vine cu o alta banda, pentru cateva zeci de lire. Urmeaza.

5. Recomand radiatorul de racire de la Thermotec, care este mult mai gros si pare mai bine facut decat Nissens (cel pe care l-am gasit in echiparea ei, care am inteles ca ar fi de fabrica). Racirea la aceste modele este o problema des intalnita. Macar la 2.5 fata de modelul de 4 litri si ceva, nu se strica acele caneluri care permit intrarea antigelului in motor. Gratie BMW-ului pentru calitatea motorului bine facut. Si culmea, dupa nshpe abuzuri din partea racirii catre sarmanul motor, trecut prin soc termic si foc si para, nici chiulasa, nici garnitura nu patira nimic.

5. Urmeaza niste schimburi de bucsi ale articulatiei, bucsile de la sasiu (cate sunt duse probabil in urma suspensiei cazute in timp si loviturilor incasate de cadru), apoi inmatricularea tractorului pe Romania... ah ! Da... ca uitam sa va spun- este inmatriculata pe Bulgaria.

6. Geamurile se seteaza usor, iar operatia trebuie facuta de fiecare data cand ramane fara curent (gen cand se schimba bateria). Trapa in schimb, nu merge, iar pe bord si pe tester arata o eroare la siguranta 13. Acea siguranta se gaseste intr-un bloc de sigurante amplasat sub scaunul dreapta-fata, la mine este buna, testata cu voltmetrul, asa ca va necesita alte batai de cap, pentru ca ma duce catre presupunerea rezonabila ca poate fi niscaiva fir intrerupt.

7. O eroare de ABS (urmeaza sa verific senzorul de viteza, daca, asa cum sper eu ca easy-fix, are ceva coroziune pe roata dintata si de-aia nu citeste bine), care senzor nici nu lasa sarmanul pilot automat sa isi intre in atributii, dar cu toate aceste update-uri voi reveni si voi face prezentarea pe larg a solutiilor gasite de mine.

Pana una alta, fara scurte intervale de tradare si inselat cu alte masini, conduc P38-ul cu o placere deplina, zi de zi, placere pe care nu am mai avut-o in a conduce decat o singura masina pana acum. Imi place la nebunie aceasta masina-patul mare, confortabila, greoaie dar robusta, frumoasa de nu pot sa descriu in cuvinte (pentru mine) si... astept iarna, sa vedem ce poate (impreuna cu acele kitu-uri de reparatii). Ma tot tin sa fac si video de cate ori lucrez cate ceva la ea, dar sunt prea incantat si uit, atunci cand este cazul.

PS: o problema des intalnita pe care nu se putea sa nu o aiba si subsemnatul o reprezinta bancheta spate, care agata ceva si face punerea in pozitia normala o bataie de cap. Se desface coverul de plastic, tinut de 3 suruburi in stea, apoi se unge temeinic cu vaselina ansamblul din 2 lamele, din care ba una, ba doua, agata cadrul banchetelor.

PS2: Dupa aproximativ 3 saptamani de nepornit, revin intr-o zi dornic sa conduc tractorul, care se lasase dreapta-fata ("pai nu ziceai ca perna stanga-fata pierdea aer ?" - Ba ziceam, dar uite ca si dreapta-fata s-a decis sa o insoteasca), remarc cu incantare si multe cuvinte despartite prin cratima ( de forma "mi-as/da-ti-as") ca nu se alimenta cu benzina. Dupa desfacut vreo 2 injectoare si conducta de motorina inainte, cat si dupa filtru, ajung intr-un tarziu la concluzia ca pompa din rezervor nu se amorea- motorina putina in rezervor, coroborat cu inclinatia suferita prin scurgerea de aer din perna buclucasa facuse probabil ca sorbul pompei sa traga aer.

Un tur pe youtube si pe forumuri, cat si o decopertare a plasticelor din portbagaj (bine ca mi-am zgariat mainile sa fac asta ca am rezolvat problema butonului care ba deschidea trapa hayonului si a portbagajului, ba nu deschidea, ca macar am observat mufa desprinsa care impiedica saracu' buton sa faca ce-l apasam eu), aflu ca la P38, englezii nu au gandit o usa de vizitare sub banchete, a pompei din rezervor. Il privesc cu stupoare pe unu' pe youtube cum taie mocheta cu un cutter, respectiv tabla despartitoare cu un polizor unghiular, sa-si schimbe pompa. Renunt sa fac aceeasi tiganeala. Aflu cu ocazia varsarii ofului de la un prieten ca frate-sau porneste cu sprayu si decupland un furtun de la turbo un Freelander 2008 sau '10 de cate ori scade motorina din rezervor sub sfert. Fac si eu o chestie asemanatoare dupa ce desfac un furtun dintre intercooler si turbo si minune. Cine a zis ca e imposibil Range Rover-ul P38 ? Pai mai prietenoasa cu "Fa-ti singur" (DIY friendly) masina nu am avut.

Si da, cu toate astea, o ador. Iar asta o spune unu' care de cand are el permis a schimbat peste 70-80 masini.

Va continua...

PS3: Ah! Si m-am oparit si cu antigel in aventurile mele cu Moby Dick ;)

7E02BC9B-7819-416D-8258-7792E19CE1FC.thumb.jpeg.24210658c1d2cce40af72fbada96dd9b.jpeg

0BB79C55-3D21-461A-9B53-0CD57F1F2B99.thumb.jpeg.1db23faf2820485588b3806d890c17f7.jpeg

72CF7C71-45F0-4D12-B3FF-4040C7D7AD91.thumb.png.a25558664dd326ed22ff61e72a4e54ee.png

E00468A7-D3CA-4F6B-969B-8E44764FC14E.thumb.jpeg.c8b06ce6bd0ee67668543012d60349dd.jpeg

96170F8D-EBAD-43C8-9EDD-18DB4CDD1097.thumb.jpeg.f5cda9f71aa82db854331eb3d225ae52.jpeg

454D3870-6BE0-40E5-B91D-193F8C5AF215.thumb.jpeg.aa7fa2edbf1c7df16ab4dc6aa6a69084.jpeg

4D5C765D-4A2B-4634-AD82-3D2EEAFA4A86.thumb.jpeg.98e569f82d06506ddeee9620d1ffadd7.jpeg

  • Like 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce bine ai spus, mi-am amintit de vremurile "frumoase" pe cand aveam si eu asa ceva, bine ca nu mi-am pus mintea cu ea ca tine! Lasand gluma de-o parte trebuie sa spun ca este una dintre cele mai comode masini pe care le-am avut, foarte buna pe tractiune, dar mereu aveam cate ceva de lucru la ea si partea cea mai proasta este ca nu ai diagnoza de specialitate. Daca ai rabdare sa cauti pe aici gasesti cam toate informatiile de care ai nevoie.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Accesul pe Forum Club4x4 este conditionat de respectarea Regulamentului - Termeni de Utilizare