Jump to content
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

Despre anvelope


MagnuM
 Share

Recommended Posts

Deoarece ne "lovim" de ele zi de zi, iar o parte dintre noi au inca oarece dubii, legate de simbolizarea anvelopelor, incerc sa clarific acest aspect! slp

 

Exemple de simbolizari intalnite:

 

1.@: 7.50-16 / 7.50R16 - prima pentru anvelope diagonale, a doua pentru anvelope radiale:

- 7.50 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in toli/inch si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa. Uzual, aceasta valoare este denumita "balon" - a nu se confunda latimea anvelopei cu latimea benzii de rulare, care, uzual, are o valoare mai mica decat latimea anvelopei! Latimea benzii de rulare nu apare in nici-o notatie pentru anvelope! Valoarea sectiunii acestor anvelope este "110 - 115"; valoare considerata standard, motiv pentru care nu mai apare in notatia anvelopei. Valoarea sectiunii anvelopei este reprezentata de un procent din latimea anvelopei (%), motiv pentru care nu are unitate de masura.

- R - reprezinta notatia uzuala pentru anvelopele radiale. Anvelopele diagonale nu se simbolizeaza.

- 16 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch. Aceasta valoare este mai mica decat diametrul nominal al jantei, pentru ca nu include si marginile jantei!

 

2.@: 185-16 / 185R16 - prima pentru anvelope diagonale, a doua pentru anvelope radiale:

- 185 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in milimetrii si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa. Valoarea sectiunii acestor anvelope este "80"; valoare considerata standard, motiv pentru care nu mai apare in notatia anvelopei!

- R - reprezinta notatia uzuala pentru anvelopele radiale. Anvelopele diagonale nu se simbolizeaza.

- 16 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch.

 

3.@: 265/75-16 / 265/75R16 - prima pentru anvelope diagonale, a doua pentru anvelope radiale:

- 265 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in milimetrii si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa.

- /75 - reprezinta valoarea sectiunii anvelopei si este reprezentata de un procent din latimea anvelopei: 75% din 265mm (265 / 100 x 75). Fiind procent, nu are unitate de masura.

- R - reprezinta notatia uzuala pentru anvelopele radiale. Anvelopele diagonale nu se simbolizeaza.

- 16 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch.

 

4.@: LT235/85-16 / LT235/85R16 - prima pentru anvelope diagonale, a doua pentru anvelope radiale:

- LT - reprezinta categoria vehicului pentru care este destinata anvelopa.

- 235 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in milimetrii si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa.

- /85 - reprezinta valoarea sectiunii anvelopei si este reprezentata de un procent din latimea anvelopei: 85% din 235mm (235 / 100 x 85). Fiind procent, nu are unitate de masura.

- R - reprezinta notatia uzuala pentru anvelopele radiale. Anvelopele diagonale nu se simbolizeaza.

- 16 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch.

 

5.@: L670-15 / LR670-15 - prima pentru anvelope diagonale, a doua pentru anvelope radiale:

- L - reprezinta indicele de sarcina.

- R - reprezinta notatia uzuala pentru anvelopele radiale. Anvelopele diagonale nu se simbolizeaza.

- 670 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este "codata", iar dupa "decodare", valoarea este data in toli/inch (6.70 in x 100 = 670) si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa. Valoarea sectiunii acestor anvelope este "80"; valoare considerata standard, motiv pentru care nu mai apare in notatia anvelopei!

- 15 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch.

 

6.@: J78-15 / JR78-15 - prima pentru anvelope diagonale, a doua pentru anvelope radiale:

- J - reprezinta indicele de sarcina.

- R - reprezinta notatia uzuala pentru anvelopele radiale. Anvelopele diagonale nu se simbolizeaza.

- 78 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este "codata", iar dupa "decodare", valoarea este data in toli/inch (7.80 in x 10 = 78) si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa. Valoarea sectiunii acestor anvelope este "80"; valoare considerata standard, motiv pentru care nu mai apare in notatia anvelopei!

- 15 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch.

 

7.@: 33X11.5X16 - de regula, sunt anvelope radiale:

- 33 - reprezinta diametrul anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la circumferinta anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in toli/inch si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa.

- 11.5 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in toli/inch si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa.

- 16 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in toli/inch.

 

8.@: 1300X530X533 - de regula, sunt anvelope radiale:

- 1300 - reprezinta diametrul anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la circumferinta anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in milimetrii si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa.

- 530 - reprezinta latimea anvelopei, masurata intre doua plane paralele, tangente la flancurile anvelopei, aceasta fiind umflata la presiunea nominala - teoretic. Valoarea este data in milimetrii si poate varia in functie de model si fabricant - mai exact, valoarea reprezinta clasa unde isi plaseaza fabricantul anvelopa.

- 533 - reprezinta diametrul jantei, masurat intre doua plane paralele, tangente la suprafata de asezare a anvelopei. Valoarea este data in milimetrii.

 

Sper ca am reusit intr-o oarecare masura sa scot acest subiect din "intuneric"... :P

 

http://i113.photobucket.com/albums/n221/MagnuM4WD/Axles/untitled.jpg

  • Thanks 1

:ce :3 :ce

"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

In ce priveste presiunea in pneuri, pe sosea sau in teren, deoarece variaza de la constructor la constructor, aveti aici un "calcul" simplu, raportat la sectiunea anvelopei, pentru a rezolva problema presiunii:

 

http://i113.photobucket.com/albums/n221/MagnuM4WD/Axles/sfjun961LargeMedium.gif

:ce :3 :ce

"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

:g

Te rog, explica-mi si mie de ce unele cauciucuri au dimensiunea in inch si altele in cm(mm) pt ca am vazut postat pe aici in unele cazuri recomandari pt cauciucuri in inch ex: 31` sau 33`, de ce nu s-a recomandat dimensiunea in mm?

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

:g

Excelent , dar ar fi interesant , ca sa fie complet acest topic , un tabel de conversie din inci in dimensiunile clasice .

 

Stiu ca exista pe undeva pe forum dar cred ca este bine de pus aici , cei interesati sa gaseasca toate informatiile necesare intr-un singur loc.

:1

Isuzu Trooper 97, 3200cc , 180cp.
Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

:g

Excelent , dar ar fi interesant , ca sa fie complet acest topic , un tabel de conversie din inci in dimensiunile clasice .

 

Stiu ca exista pe undeva pe forum dar cred ca este bine de pus aici , cei interesati sa gaseasca toate informatiile necesare intr-un singur loc.

:1

 

 

http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg2.html

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

:g

intrebare: la punctele 4,5 si 6 ai mentionat "categoria vehiculului" si "indicele de sarcina", nu poti detalia?

:h5

 

 

Intentia mea nu este sa traduc toate detaliile scrise pe o anvelopa! Ci, sa aveti ideie despre ce e vorba cand intalniti aceste simbolizari pentru dimensiuni - pentru ca, multi le interpreteaza ca fiind diametrele anvelopelor, ceea ce, la majoritatea simbolizarilor, este fals!

 

Simbolizarile de la pct. 5 si 6 nu se mai folosesc - dar astfel de anvelope inca se mai intalnesc!

Intre timp, s-a modificat si simbolizarea pentru sarcina - de la litere, la grupuri de cifre; iar numarul de pliuri, se simbolizeaza la unii constructori, cu litere!

 

B - 4 pliuri

C - 6 pliuri

D - 8 pliuri

E - 10 pliuri

F - 12 pliuri

 

Mai nou, a aparut simbolizarea vitezei; care foloseste litere sau litere si cifre, pentru asta!

Apare, deasemenea, numarul de pliuri, tipurile de marcaje laterale, marcaje de sezon... etc.! O anvelopa e ca un dictionar!

 

Exemple de marcaje aditionale:

 

M+S, or M&S: Mud and Snow; all-weather tires, with above-average traction in muddy or very light snowy conditions, and for low ambient temperatures. Not a winter tire unless it has the snowflake and mountain symbol. Spike tires have an additional letter, "E" (M+SE).

BSW: Black SideWall

WSW: White SideWall

OWL: Outline White Lettering

E4: Tire approved according ECE-regulations, the number indicating the country of approval.

030908: Approval number of the tire

DOT code: All tires for use in the USA have the DOT code, as required by the Department of Transportation (DOT). It specifies the company, factory, mold, batch, and date of production (2 digits for week of the year plus 2 digits for year; or 2 digits for week of the year plus 1 digit for year for tires made prior to 2000). Although not law, tire manufacturers do not suggest using a "new" tire that has been sitting on the shelf for more than 6 years.

TL: Tubeless

TT: Tube-type, tire must be used with an inner-tube

Made in ...: Country of production

B: Bias belted; tires for motorcycles (Example: 150/70 B 17 69 H)—diagonal construction with belt added under the tread

SFI, or Inner: Side Facing Inwards; inside of asymmetric tires

SFO, or Outer: Side Facing Outwards; outside of asymmetric tires

TWI: Tread Wear Indicator; a device, such as a triangle or a small Michelin Man icon, located where the tread meets the sidewall. It indicates the location of the raised wear bars in between the tire tread channels.

SL: Standard Load; tire for normal usage and loads

XL: eXtra Load; tire for vehicles of heavier standard weights

RF: Reinforced tires

Arrows: Some tread designs are "directional", and designed to perform better when driven in a specific direction (clockwise or counter-clockwise). Such tires will have an arrow showing which way the tire should rotate when the vehicle is moving forwards. It is important not to put a "clockwise" tire on the left hand side of the car or a "counter-clockwise" tire on the right side.

M0: Original tires for Mercedes-Benz

N*: Original tires for Porsche

"Star": Original tires for BMW

.

.

.

 

Si cate or mai fii... Nu stau acum sa le caut si sa le traduc pe toate! Mi se pare important sa stiu ce dimensiune de anvelope am nevoie si cum o citesc de pe anvelopa!

 

 

Legat de pct. 5 - aceste simbolizari sunt mai noi:

 

P: Passenger Car

LT: Light Truck

ST: Special Trailer

T: Temporary (restricted usage for "Space-Saver" spare wheels)

  • Thanks 1

:ce :3 :ce

"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

:g

Te rog, explica-mi si mie de ce unele cauciucuri au dimensiunea in inch si altele in cm(mm) pt ca am vazut postat pe aici in unele cazuri recomandari pt cauciucuri in inch ex: 31` sau 33`, de ce nu s-a recomandat dimensiunea in mm?

 

 

"Motivul" pentru care unii simbolizeaza in mm, ia altii in ", se afla la fiecare constructor in parte! Sa nu uitam ca 2 producatori importanti de anvelope, nu folosesc in mod curent sistemul metric - e vorba de Marea Britanie si Statele Unite. Deci, e cat se poate de normal sa ai sisteme de simbolizare diferite! Cate bordeie, atatea obiceie - nu e gramatical, dar asa e vorba...

 

"Recomandarile", de regula, se refera la marimea anvelopelor - adica, implicit, la diametrul anvelopei; iar una din putinele simbolizari care cuprind si diametrul anvelopei, este cea de care vorbesti!

:ce :3 :ce

"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

:g

Excelent , dar ar fi interesant , ca sa fie complet acest topic , un tabel de conversie din inci in dimensiunile clasice .

 

Stiu ca exista pe undeva pe forum dar cred ca este bine de pus aici , cei interesati sa gaseasca toate informatiile necesare intr-un singur loc.

:1

 

 

Un tabel de conversie nu va cuprinde toate simbolizarile, pentru ca nu toate sunt similare, iar unele nu au echivalente! Conversia cea mai simpla si cea mai sigura este asta: 1" = 25,4mm... Celelalte "detalii", se pot afla cu un calculator de buzunar!

:ce :3 :ce

"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest thefatbob

Re: Despre anvelope

 

buna ziua,

sa inteleg ca,daca vreau sa aflu anul de fabricatie al unei anvelope,sa ma uit dupa acel DOT?

multam pt toate info.

 

 

C.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Re: Despre anvelope

 

buna ziua,

sa inteleg ca,daca vreau sa aflu anul de fabricatie al unei anvelope,sa ma uit dupa acel DOT?

multam pt toate info.

 

 

C.

 

 

Exact!

:ce :3 :ce

"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Re: Despre anvelope

 

Ai confuzat nitel termenii. MT sunt Mud Terrain (anvelope duale on/offroad), M+S sunt Mud and Snow.

 

Anvelopele M+S sunt all-season, cu nota ca sunt unele M+S, altele M+S cu un fulg de zapada alaturi. In infinita-i intelepciune, leguitorul roman, care a decis ca nu putem trai fara gume de iarna intre noiembrie si martie, nu a publicat inca o norma care sa stabileasca clar care sunt anvelopele de iarna acceptate, nici daca accepta all-seasonurile ca fiind regulamentare. Poate accepta M+S cu fulg si le refuza pe cele M+S simple... dracu' sa-i cheptene!

 

Referitor la MT-uri, nu stiu cum stau alte marci, dar BF Goodrich MT (KM si KM2) au inscriptionate pe lateral simbolul M+S, deci teoretic ar trebui sa fie acceptate iarna. Pana la proba contrarie.

 

Nota: In cele 6 zile de la prima postare inca nu ai citit regulamentul, care cere in mod explicit prezentarea la sectiunea "Prezentarea membrilor". Am inteles ca ai multe intrebari ce asteapta raspuns, dar daca nu dai buna ziua cum cer regulile casei, cum devii membru deplin al forumului?

Edited by f_zoltan
Samurai incepator
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Re: Despre anvelope

 

In catalogul de anvelope de la General grabber AT2 am gasit aceiasi dimensiune in doua variante: LT275/65R18 si 275/65R18, cu acelasi diametru total, dar cu alte diferente la caracteristici (indice de viteza, greutate, etc). LT vine de la light truck ("camion usor")? Adica pentru masina de teren trebuie avuta in vedere prima denumire?

Am mai intalnit chestia asta in urma cu ceva ani cand pentru Defender cumparasem BFG MT (fostele KM1 iesite din fabricatie), fabricate in State si care pe eticheta erau denumite LT235/86R16. Deci numai la gumele de provenienta americane se intalneste chestia cu LT?

Incearca sa te bucuri de fiecare moment, este mai tarziu decat crezi!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Re: Despre anvelope

 

Va rog sa-mi explicati si mie care e diferenta intre anvelopele radiale si cele diagonale ... nu inteleg aceste notiuni

Scuzati-mi nestiinta , dat vreu sa invat... :tk

 

Pe link-ul de mai jos te-ai uitat....?

http://forum.club4x4.ro/showthread.php?40582-Despre-anvelope&p=417647&viewfull=1#post417647

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...

Re: Despre anvelope

 

Salut, am cumparat niste anvelope pentru Mitsu si pe lateral scrie Radial G/T. Intrebarea este de la ce vine acest G/T? Stiu ce inseamna A/T sau M/T, dar G/T nu am mai vazut.

P.S. au fost un chilipir, second dar in stare ok.

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

GT Radial e o marcă de anvelope

Cooper radial G/T sunt anvelope allseason pentru Grand Tourism, adică pentru ceea ce americanii numesc mașini musculoase

o găselniță de marketing

:wink:

 

rahat. ia de aici ce inseamna GT la masini, ca mi-e o lene groaznica sa stau sa traduc.

 

la cauciuc, nu stiu ce inseamna, da' nu te lua dupa colegu'... :ha1

 

http://www.allacronyms.com/_organizations/GT/Goodyear_Tire_and_Rubber_Co.

Edited by air_wolf

The Climber - V6 4runner 1st gen. on 31x11.5x15 TSL SX, T-Max 9500

4x4MANIA is where we are !!!

“ It doesn't matter how slowly you go, as long as you don't stop. ” — Confucius.

Link to comment
Share on other sites

Re: Despre anvelope

 

 

http://www.gtradial-us.com/en/:cn:daisazacaji5:

It's not a "Jeep thing" it's the real thing ....LAND ROVER ! icona%20(200).gif

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Access to the Club4x4 Forum is conditioned by adhering to our Rules - Terms of Use