Jump to content
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?


Recommended Posts

Am vazut in clipuri pe youtube pe unii care la coborari asigura de spate masina cu o sufa lunga, infasurata de un copac si la capatul celalalt o tine o persoana. Bineinteles, a fost filmata coborarea si nu modul in care se asigura masina. Imi poate cineva descrie pe scurt aceasta tehnica..si totodata sa-mi zica cat e de eficienta?

 

Thx!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Este foarte eficienta.

Infasori sufa de mai multe ori pe copac, astfel incat sa generezi o suprafata mare de frictiune.

Trebuie ales un copac solid, daca este prea subtire nu ai suprafata mare. Exista si riscul de a se roti coaja pe tulpina.

Cînd te-ai nascut, tu ai plîns, iar altii s-au bucurat. Traieste-ti viata astfel încît, cînd vei muri, toti sa plînga, iar tu sa zîmbesti.

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Eu n-am infasurat niciodata pe dupa copac ci pe dupa sufa in sine trecuta prin ochet cu sufa de copac . Cu cat e tragerea mai mare cu atat se strange mai tare si eventual se franeaza de tot daca nu filezi din mana capatul liber . E si asa foarte eficient , pe mine m-a filat astfel la vale o persoana absolut fara experienta in domeniu (sotia ) intr-o situatie neplacuta ( am pierdut drumul din neatentie , poteca cobora si disparea din lumina farurilor dar niste pietre albe cazute de pe versant dadeau o imagine falsa ca drumul ar coti si am cotit-o si eu ... la rapa ... am iesit sifonat dar asa cum era dupa ce am trecut cu totii de socul initial am facut coborarea masinii la vale , am prins oglinzile la loc cu banda izolatoare , am infundat geamul spart si am continuat concediul ca oricum ne ratacisem in Apuseni ... ocazie cu care Patrolul si-a capatat un loc special in familie ) .

 

 

Chiar daca masina e grea sau usoara totul tine de frecarea controlata , eu nu m-am gandit niciodata sa infasor pe copac ca m-am gandit ca scoarta se faramiteaza sub sufa si compromite frecarea asa ca am facut infasurarea tot pe dupa sufa , inspirat de la rapelul alpinistilor .

... sa fim corecti pana la capat !

Nu cere nimeni sa fii impecabil si un fel de varf de gama , doar corect e destul !

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

... ci pe dupa sufa in sine trecuta prin ochet cu sufa de copac . Cu cat e tragerea mai mare cu atat se strange mai tare si eventual se franeaza de tot daca nu filezi din mana capatul liber .

 

Ingenioasa solutia, dar nu sunt sigur ca mi-am imaginat-o corect, dupa descrierea ta. Poate o detaliezi, merita cunoscuta. Coborarea controlata din sufa mi se pare f. utila.

In rapel, alpinistul isi sustine/controleaza propria greutate, dar sarcina poate fi mult mai mare, in cazul masinilor.

Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

subiectul e de foarte mare interes , poate da cineva mai multe detalii? eventual poze ?

Nissan Terrano R20 Panzer II BFG MT

Nissan Patrol Y61 Panzer IV BFG MT

Natura si aventura

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Inainte de toate ...va trebuie o sufa ...de minim 15m sa fie treaba (nu folositi cordeline de alpinism sau mai stiu eu ce sufe de cacat)...de obicei eu folosesc o sufa de vreo 25 de m.

A doua chestie ...va mai trebuie ...un copac foarte sanatos ptr treaba asta. Analizati de fiecare data bine inainte copacul de care urmeaza sa infasurati sufa. Adica va uitati sa fie bine prins in radacini (mai ales pe munte), sa nu fie putred si sa fie suficient de gros.

A treia chestie ...va trebuie prinderi (ocheti) destul de tapene pe partea din spate a masinii ...ocheti tapeni (nu va jucati ca daca zboara ochetul va tunde capatana) sau carligul de tractare daca exista pe masina...

 

Se infasoara sufa dupa copac de mai multe ori si cineva o tine de capatul infasurat si din cand in cand o slabeste. Rolul sufei este sa va tina in caz de alunecare. Un fel de polita asiguratoare...

 

Fiecare infasurare va diminua aproape la jumatate greutatea care trebuie sustinuta. Cand zic greutate nu ma refer la intreaga greutate a masinii (discutam de rezistenta masinii pe alunecare)...masina trebuie sa fie mereu in una din viteze pe coborare (de preferat treapta 1), in reducator si cautati daca folositi sufa pe asigurare dar ajutati cat se poate din frana de motor masina si eventual din frana de serviciu (a nu se confunda cu frana de mana).

 

Cu sufa lunga se poate asigura masina si lateral ...deschizand geamurile portierelor si trecand sufa pe sub plafon asta in cazurile de "pendulare".

 

Procedeul nu este foarte complicat, incercandu-l o sa vedeti ca functioneaza destul de usor.

 

La asigurarile pe cobarare sau laterale se mai poate folosi ca ajutor si troliul fata ...dar va trebuie doi sau chiar trei scripeti si putina imaginatie.

  • Like 1

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Tot ce ai spus e valabil, mai putin injumatatirea (aprox) greutatii cu fiecare infasurare. Reducerea sarcinii la capatul liber depinde de marimea suprafatelor in contact si a coeficientului de frecare.

Ma interesa metoda lui @Cos, care asigura, se pare, o manevrare continua si mult mai lina a sufei.

ps. Poate face un filmulet cu doua capete de sfoara!

Edited by ctinu
Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Tot ce ai spus e valabil, mai putin injumatatirea (aprox) greutatii cu fiecare infasurare. Reducerea sarcinii la capatul liber depinde de marimea suprafatelor in contact si a coeficientului de frecare.

Ma interesa metoda lui @Cos, care asigura, se pare, o manevrare continua si mult mai lina a sufei.

ps. Poate face un filmulet cu doua capete de sfoara!

 

imi permit sa te corctez si eu la randu-mi... in sensul ca suprafata nu are nicio treaba, aici este vorba de coeficient si forta de apasare (infasori de 2-3 ori sufa pe copac pt a creste forta de apasare N, in cazul nostru).

 

si eu sunt curios de metoda lui @Cos.

 

respect,

bogdan.

 

le.

este sau mai bine zis, sunt si niste scripeti acolo ...dar nu cred ca merita sa ii bagi in calcul.

Edited by bogdan_g
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

ca un "tiriplici"in ale off road-ului :):):) eu am infasurat sufa la inceput gresit direct pe scoarta fara sa suprapun latimea de sufa uan peste alta, si am ajuns in situatia in care coaja se desprindea si se facea ca un rulment, pur si simplu se invartea pe copac ca bilele de la un rulment radial, am patit asta la Mures la open in 2011 :) ce vremuri:)

apoi am descoperit de la altii si din experienta proprie ca e mai bine sa suprapui sufa pt sufa sa zic asa si bagi si frecare intre material, dar totul depinde de conditiile de mediu, masina, tip de sufa si lungimea ei

eu am lucrat cu sufe de 20metri si 5-8cm latime uneori foloseam chiar si cablu de otel de troliu printr-un ochet care juca rol de frana blocator ca in alpinism

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Alpinistii folosesc nodul Semicabestan sau Munter Hitch si SuperMunter Hitch care sunt prezentate in acest film de la sec.13 dar asta doar daca nu au 8-ul la dispozitie deoarece aceasta metoda uzeaza franghia.

Totusi @cos trebuie sa lamureasca exact cum a facut el. Solutia lui nu omoara copacul deoarece nu se desprinde scoarta acestuia si in plus nu strica sufa asa tare ca frecarea dintre aceasta si o scoarta tare abraziva.

 

Asa sunt legate

 

Aici o persoana coboara 227kg cu o singura mana fara efort min.02:49

Edited by Pleampa
S. Maugham: „Psihologia proletarului este următoarea: cu cei mari este slugarnic, celor mici li se pişă în cap.“
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Filmuletele sunt relative ptr ca sunt folosite sufe de alpinism (nu folositi asa ceva cand mergeti la offroad ptr asigurare). Singura sufa rotunda pe care o stiu "de offroad" e cinetica. In cazul nostru cam toate sufele sunt de tip "banda".

 

In ceea ce priveste "injumatatirea" ...hai sa ne gandim la un caz banal... in care este folosit scripetele ...ce se intampla atunci?

Desigur in cazul de fata se discuta de sufa tip "banda" si nu de sufa rotunda ...si evident unele chestii sunt putin diferite...

 

E un film pe undeva, asigurare laterala cu schimbarea pozitiei spatelui care se scurgea la rapa, folosind troliul fata si scripeti, mi se pare ca Sergiu de la Oradea l-a facut la o ieseala in Apuseni ...dar acum nu il gasesc ...mai sap :wr

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Ai raspuns singur: folosind un scripete simplu, forta necesara se injumatateste. Dar folosin scripetele.

 

@bogdan_b

Ai dreptate, intr-un fel. Forta de frecare de alunecare intr-un punct e normala pe arie si nu depinde de marimea ei, ci de greutatea (forta) cu care actioneaza un corp asupra ei. Forta totala rezulta din insumarea tuturor fortelor aplicate perpendicular pe trunchi prin punctele care formeaza suprafata sufei in contact cu trunchiul. Aceasta, impreuna cu forta aplicata la capatul liber dau rezistenta la tractiune. E motivul pt care sufa e infasurata de mai multe ori.

 

Dar am trecut la consideratii teoretice si lipseste elementul concret cu care ne-a zgandarit @cos.

Eu mai sper!

Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Ai raspuns singur: folosind un scripete simplu, forta necesara se injumatateste. Dar folosin scripetele.

 

Da, daca-l pui unde trebuie.

Daca nu, nu.

Cînd te-ai nascut, tu ai plîns, iar altii s-au bucurat. Traieste-ti viata astfel încît, cînd vei muri, toti sa plînga, iar tu sa zîmbesti.

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Da, daca-l pui unde trebuie.

Daca nu, nu.

 

Conditie lmc, altminteri de ce il mai cari?!

Exista sumedenie de tutoriale despre folosirea scripetilor.

Dar ne indepartam de subiect: asigurarea coborarii, cu sufa. Mai asteptam!

Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Ca sa nu mi astepti poze de la mine ( inca cateva zile - cred - imi va lipsi resursa tehnica pentru poze ) iti fac o descriere simpla - pe ochetul rotund infasori doua spire de chinga ( mai mult nu intra ), ca si cum ar fi infasurat cu banda izolatoare si apoi inca o data peste cealata jumatate . Aderenta intre chinga si ochet e mai mult decat suficienta daca nu filezi din mana capatul liber . Nu sunt alte mentiuni speciale in afara de sensul infasurarii - sa nu fie partea tensionata peste infasurare ci capatul liber este peste partea tensionata .

Edited by cos

... sa fim corecti pana la capat !

Nu cere nimeni sa fii impecabil si un fel de varf de gama , doar corect e destul !

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Dupa cum zicea si Yonutz coarda de alpinism e una iar sufele pe care le folosim noi sunt cu totul altceva...treaba cu scripeti si altele e relativa...

Asta toamna in zona Bozioru aveam doua track-uri si am incercat sa le jonctionez fara sa cunosc terenul...dupa o urcare spre cer am ajuns la un mal vertical si am luat-o la stanga pe curba de nivel,cu o inclinatie laterala din ce in ce mai mare...cand am simtit ca fuge masina colegul a coborat si m-a asigurat din lateral cu sufele...nu aveam nicicum sa intorc acolo (in troliu,cu scripeti...degeaba) asa ca am mers inainte si situatia s-a imbulinat grav...am pendulat in sufa vreo 500 de metri,cu masina inclinata la 45 de grade si varfurile fagilor seculari la cotul meu stang...morcovi cu tot cu frunze...am intors pe un pinten de stanca din douazeci de manevre si troliu si am luat-o inapoi...am facut maxim un km in aproape doua ore...metoda a fost sufa de 11 tone,lata,pusa pe copac cam la un metru jumatate fata de baza,data de doua ori in jurul trunchiului si capatul de care tinea goodwishu trecut peste sufa...reglezi miscarea sufei din unghiul dat fata de linia principala...la final m-am ales cu o sufa care arata ca una de lana merinos dar ne-am intors intregi.

Discovery 4 2010

Discovery 2 2000

Defender 90 1997

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Cam da , o scarmana bine ...

... sa fim corecti pana la capat !

Nu cere nimeni sa fii impecabil si un fel de varf de gama , doar corect e destul !

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Ca sa nu mi astepti poze de la mine ( inca cateva zile - cred - imi va lipsi resursa tehnica pentru poze ) iti fac o descriere simpla - pe ochetul rotund infasori doua spire de chinga ( mai mult nu intra ), ca si cum ar fi infasurat cu banda izolatoare si apoi inca o data peste cealata jumatate . Aderenta intre chinga si ochet e mai mult decat suficienta daca nu filezi din mana capatul liber . Nu sunt alte mentiuni speciale in afara de sensul infasurarii - sa nu fie partea tensionata peste infasurare ci capatul liber este peste partea tensionata .

 

Am inteles. Multumesc!

Cu prima ocazie voi experimenta. Nu in conditiile lui @sean 70!

Edited by ctinu
Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Da...nici eu nu vreau sa mai experimentez asa ceva,mi-e frica de inclinarile laterale...pe deasupra era noapte,ploua,iar stratul de frunze de pe jos era pana la genunchi...

Discovery 4 2010

Discovery 2 2000

Defender 90 1997

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Cand puneti aici filmulete cu corzi de alpinisti trebuie sa va ganditi ca forumistu' saracu' se duce la Dedeman isi ia doajda' metri de coarda si gata ...se gandeste ca are curu' asigurat ...

 

Un lucru trebuie sa retineti din acele filmulete ...nu folositi sufe sau carabine de alpinism utilitar la offroad ptr asigurare, ptr ca greutatile angrenate sunt mult mai mari si nu vor rezista!

 

 

Imi amintesc un episod din trecut: pe undeva pe forum am pus ghidul infiintarii unui club sportiv de automobilism sportiv (asociatie sportiva) exemplificand cu un statut de club sportiv de drumetii montane. Cineva a copiat acel statul cuvant cu cuvant si dupa aia m-a injurat ca l-am indus in eroare. El nu a luat CIS ptr automobilism sportiv ca avea la obiect drumetii montane. :ha:

 

De unde si vorba romaneasca ... nici macar la offroad sa nu te increzi intr-o coarda! :ha:

 

LE

Referitor la asigurarile cu sufa ...le-am experimentat pe toate ...asigurare din spate, asigurare cu troliul fata multi-scripete, "pendulare". Pe partea de pendulare e foarte important unde, cum si cata sufa plasezi in functie de situatia in care esti.

Nu am facut filme ptr ca de obicei la toate iesirile noastre fiecare e ocupat cu cate ceva si nu prea mai are cine filma. Ati vazut probabil destule filme cand doi erau beti, cinci filmau si driveru cu tot cu vanator, iepure si vanator infipte adanc in cur si dadea cu freza in firu ierbii.

 

Nu ma dau mare profesionist ca nu sunt asa ceva. Incercam doar sa ne autoeducam continuu si sa invatam sa radem intotdeauna...dupa, la caldura focului, o bucata de slana si un pahar de palinca povestind fiecare versiunea sa si invatamintele care le-a tras din acest tip de experiente.

Edited by Yonutz

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Eu n-am infasurat niciodata pe dupa copac ci pe dupa sufa in sine trecuta prin ochet cu sufa de copac .

.......................................................................

Chiar daca masina e grea sau usoara totul tine de frecarea controlata , eu nu m-am gandit niciodata sa infasor pe copac ca m-am gandit ca scoarta se faramiteaza sub sufa si compromite frecarea asa ca am facut infasurarea tot pe dupa sufa , inspirat de la rapelul alpinistilor .

 

Postarea mea se referea sau incerca sa aduca lamurire la postarea lui @cos , de aici si filmuletele ce se refera la nodurile folosite in alpinism.

Fiecare este liber sa inteleaga ce vrea.

S. Maugham: „Psihologia proletarului este următoarea: cu cei mari este slugarnic, celor mici li se pişă în cap.“
Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

@pleampa

Nu am nici o indoiala ca intentia ta a fost una buna!

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: Cum se asigura o coborare periculoasa cu o sufa?

 

Exemplificarile colegului @Pleampa sunt f utile; se vede explicit modul de executie al unui nod flexibil. Daca apropii cele doua infasurari din "metoda Cos" ajungi tot la nodul "munter hitch" din filmulet. Principiul e acelasi, difera doar conditiile de aplicare: pe carabiniera, sau pe ochet (unul mai mare, in functie de latimea sufei).

Sa cunosti, sa vrei - vei putea face !
Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Access to the Club4x4 Forum is conditioned by adhering to our Rules - Terms of Use