Jump to content
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

Cutie automata in offroad


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Re: Cutie automata in offroad

 

Un prieten sia tras un Pajero din '93/2.5 tdi englezoi cu automata...ieri...a venit sa ma intrebe una alta despre folosinta in teren doar ca e cu cv automata si aici m-a prins descoperit.

Prima problema ar fi folosirea corecta in teren a cv...se pastreaza D sau se trece in pozitia L sau 2 cu reductorul cuplat?Sau difera in functie de cat de greu e traseul?

Si mai are un buton pe maneta de schimbator care la actionare aprinde un martor pe bord cu inscriptia OD OFF...ce e ala?....

Mentionez ca masina e pe 31 profil Simex daca are vreo importanta iar traseul practicat de cateva ori pe saptamana e mediu ...desi sunt 2-3 pante mai uratele cand ploua.Multumesc

Edited by gnok
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Buna ziua !

 

 

In primul rand, in teren se lucreaza 99% cu reductorul in treapta mica. De ce ? Pentru ca astfel se menajeaza ambreiajele (si automatele au ambreiaje, in interior, placile de frictiune), si pentru ca astfel duci motorul in curba lui de cuplu ideala pentru munca la greu.

 

Treapta aleasa poate fi D-ul, daca treaba e mai soft, sau una din cele mai mici (2, L), daca se-mpute situatia (alea doua pante de care ziceai sau alte situatii pe masura).

 

De retinut ca in pozitia 2, cutia nu va schimba mai sus de treapta a doua, dar va cobori in treapta a-ntaia, daca va considera ca este cazul.

 

In al doilea rand, O/D on-off comanda un dispozitiv electronic care nu mai permite convertorului de cuplu sa patineze. Adica, in cazul acesta, cutia va avea doar asa-zise patru trepte, daca O/D este off, si patru plus overdrive-ul, daca O/D este on. Aceasta patinare genereaza incalzirea mai puternica decat normal a lichidului din cutie, acesta deteriorandu-si calitatile, afectand si buna functionare a cutiei, si uneori chiar defectand anumite componente interne, de obicei, placile mai sus mentionate.

 

Cu O/D on, cutia are practic tot patru trepte, dar dupa ce se ajunge la o turatie/cuplu stabilite, cutia ramane in treapta a patra, dar convertorul se "rigidizeaza", si vei simti aproape un fel de schimbare de treapta, cu scaderea de turatie aferenta. Cand simti ca se intampla acest lucru, cutia fiind in ultima treapta, atunci convertorul este rigid, si inseamna ca sistemul functioneaza corect.

 

In teren nu prea ajungi in ultima treapta, deci nu e nevoie de O/D actionat, si de aceea se lucreaza cu el decuplat.

 

 

Ca si completare la titlul topicului, moartea unei automate este supraincalzirea ATF-ului, ceea ce se intampla foarte rapid in situatiile in care folosim noi masinile. Iar proasta utilizare a masinii este cam a doua cauza, de exemplu, nefolosind reductorul...

 

De aceea se recomanda radiatoare de ATF cat mai mari si puse pe cat posibil in bataia curentului de aer, daca e posibil, sau ventilate fortat, daca nu se poate altcumva.

 

Unele masini au radiatorul de ATF comun cu cel de apa al motorului. Aceasta configuratie nu se preteaza deloc la aplicatiile off-road grele ! Odata pentru ca in teren oricum ATF-ul se incinge, in al doilea rand pentru ca si apa tot in sus se duce, si asa ai doua chestii hot...

 

Primul lucru care se face in aceasta situatie (radiator comun), este sa se separe cele doua radiatoare, pentru binele celor doua lichide si al buzunarului tau... Adica cel de apa ramane in uz, dar cel de ATF din el nu se va mai folosi. Iar restul, cum am descris mai sus.

 

Desi este bine sa ai incredere, si mai bine este sa ai controlul asupra situatiei, si astfel se recomanda ceva de acest gen:

 

http://i52.tinypic.com/24y7kf4.jpg

 

http://i54.tinypic.com/ixffqf.jpg

 

Bulbul/sonda se monteaza in baia de ulei a cutiei. Si ca idee, exista ceasuri si pentru temperatura uleiului motorului sau a celui din diferential. Like this:

 

http://i52.tinypic.com/5eismb.jpg

 

http://i51.tinypic.com/r6zjvb.jpg

 

 

Uleiul dintr-o automata nu are ce cauta sa treaca peste 85ºC, adica circa 180ºF ! Sau daca o face, sa nu stea mult timp acolo...

 

Si oricum, mai bine manu-matic...

 

 

 

Stima,

 

 

Dragos

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

@Heavy D multumesc pentru explicatie , o sa incerc sa fiu si eu la fel de explicit astfel incat prietenul asta al meu sa poata folosi masina corect in teren si pentru binele masinii dar si pentru siguranta lui...(trebuie musai sa il conving sa intre pe aici macar sa citeasca desi nu prea sta bine cu timpul liber...):tk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Re: Cutie automata in offroad

 

O intrebare:daca cobori cu spatele, cutia fiind in "R" (Discovery 2), pot sa folosesc asistenta la coborire?A incercat cineva treaba aceasta?Cu stima.

Disco 2, 03 - de suflet. Octavia 2, 08 - de nevoie.
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Buna ziua !

 

 

 

 

In al doilea rand, O/D on-off comanda un dispozitiv electronic care nu mai permite convertorului de cuplu sa patineze. Adica, in cazul acesta, cutia va avea doar asa-zise patru trepte, daca O/D este off, si patru plus overdrive-ul, daca O/D este on. Aceasta patinare genereaza incalzirea mai puternica decat normal a lichidului din cutie, acesta deteriorandu-si calitatile, afectand si buna functionare a cutiei, si uneori chiar defectand anumite componente interne, de obicei, placile mai sus mentionate.

 

Cu O/D on, cutia are practic tot patru trepte, dar dupa ce se ajunge la o turatie/cuplu stabilite, cutia ramane in treapta a patra, dar convertorul se "rigidizeaza", si vei simti aproape un fel de schimbare de treapta, cu scaderea de turatie aferenta. Cand simti ca se intampla acest lucru, cutia fiind in ultima treapta, atunci convertorul este rigid, si inseamna ca sistemul functioneaza corect.

 

In teren nu prea ajungi in ultima treapta, deci nu e nevoie de O/D actionat, si de aceea se lucreaza cu el decuplat.

 

 

 

Stima,

 

 

Dragos

 

 

 

Super transpunere in cuvinte, ca de obicei. Am si eu o intrebare, este corect daca merg cu O/D-off atat in off-road cat si in oras unde este aglomerat si rar ajung in treapta 3, O/D-ul fiind on doar pe autostrada sau drumuri lungi? Si inca ceva eu am un pajero din 92 cutie Super Select, are cumva doar 3 trepte? eu asa o simt ca schimba antaia, a doua, a treia si inca o treapta cand activez O/D-ul.

 

Multumesc, Alex.

Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Buna ziua !

 

 

@alex_pajero:

 

O/D off e OK si pentru oras, si pentru teren. Din cate stiu eu, cutia ta (Aisin Warner, probabil) este in patru trepte, iar partea de O/D on/off actioneaza doar in ultima treapta.

 

Partea de Super Select nu se refera la cutia de viteze, ci la cea de transfer, si anume la cum se face repartizarea cuplului motor catre cele doua punti/patru roti, cu/fara mare/mic si cu/fara diferential central blocat.

 

Practic, e o imbinare a modurilor de rulare Part Time 4x4 (diferential central blocat) cu Full Time 4x4 (diferential central liber = deschis), precum si trecerea "on the fly" (din mers) din 4x2 in 4x4 Full Time.

 

 

Stima,

 

 

Dragos

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Re: Cutie automata in offroad

 

Salutare,

 

Am si eu cateva intrebari tot referitor la cutia automata. In principiu m-am prins cum functioneaza, cand sa-i dau low, cand nu... etc.

 

Cutia de la Terracan-ul meu este Borg-Warner ... numele seamana cu cel al razatoarei din reclame :grin:. As vrea daca se poate, sa ma sfatuiti pentru urmatoarele (pe langa ce s-a scris pana acum pe forum si daca exista ceva special pentru cutia asta):

1. Ce sa nu fac, astfel incat in teren sa nu ajung sa o stric (normal ca nu sa cuplez diferentialul central in mers, nu bag din D in L la 90 la ora... astea sunt lucruri de bun simt) M-ar interesa lucruri mai de finete. Sau de exemplu daca urc jumtate de ora un deal cu panta abrupta in L (cu dif central cuplat) trebuie sa opresc ca sa se mai raceasca ? Sau sa fac altceva ?

2. Unde gasesc ceasuri care sa-mi indice temperatura lichidului din cutie ? M-ar interesa bineinteles un ceas in care sa am incredere nu o aftermarket ieftin.

3. Am inteles ca ar avea 7 discuri de ambreiaj, avand in vedere ca sunt 0 la mecanica, dar dornic sa invat, cand se pot strica aceste ambreiaje ?

 

PS: Ca info pentru restul cu cutii automate - La a mea este diferenta mare daca vreau sa cobor in frana de motor cu levierul in L dar cu diferentialul central cuplat sau nu - ceea ce cred ca este foarte normal -> adica este o diferenta de vre-o 15-20 km/h. De exemplu am coborat o panta de vre-o 50 de grade in L, cuplat dif central cu aprox 5-7km/h fara sa ating frana.

 

Multam!

Edited by mariaci
am uitat sa mai adaug ceva
Terracanus semipreparatus
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Buna ziua !

 

 

In ordinea intrebarilor tale:

 

1. Daca urcarea unui deal iti ia juma' de ora, ori esti pe Kilimanjaro, ori ceva nu faci bine. De incalzit, oricum se incalzeste zeama din cutie, treaba este sa nu treaca de 180 - 200ºF, adica circa 80 - 90ºC. Si daca mergi des pe Kilimanjaro, ar trebui sa separi radiatorul de apa al motorului de cel al uleiului cutie (daca sunt corp comun) si ori sa pui un radiator mare pentru automata, si/sau un ventilator electric pe el.

 

2. Din producatorii aftermarket de renume la capitolul "ceasuri", mentionez AutoMeter, VDO, Cyberdyne, Dakota Digital, etc.

 

Aici ai un link cu toate ceasurile de temperatura ulei automata disponibile:

 

http://www.egauges.com/eg_typeI.asp?Type=Trans_Oil_Temp&Face=All&Bezel=All&Lighting=All&Letter=All&Needle=All&Diameter=All&Manf=All

 

Din care eu am mers de doua ori pe acesta, ATM-3657:

 

760372328_AutoMetertransmissiontemparaturegauge.JPG.ecc3bc5be13f2500da400e2cb75ef487.JPG

 

Se monteaza de preferat in baia de ulei a cutiei, si ai nevoie de acel "bung" la care se face referire. Acest bung este de fapt o bucsa filetata la interior, care se monteaza in baia de ulei, prin sudare.

 

Modelul ATM-3658 ofera si posibilitatea de a memora valoarea maxima de temperatura atinsa dupa un reset, precum si (mai interesant din punctul meu de vedere) un led de avertizare cand ajunge temperatura la un anumit prag stabilit de user, ca si posibilitatea de a activa un ventilator electric odata ce temperatura a atins acel prag.

 

3. Discurile de ambreiaj din orice cutie automata se strica ori cu timpul, ori datorita neschimbarii la timp a lichidului din cutie, ori datorita incalzirii prea mult si in mod repetat a acestuia si conducand des in aceste conditii.

 

 

 

Stima,

 

 

Dragos

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Salut,

 

Multumesc mult Dragos, foarte punctual explicat ca de obicei.

- Am spus 30 de minute de urcare, ca un exemplu pentru o situatie extrema si mai mult ipotetica. Insa nu as refuza o ocazie sa merg pe Kilimanjaro intr-o formatie de 4x4 :wink:

- O sa ma interesez asupra radiatorului, chiar nu am idee daca este separat sau nu - baniuala mea este ca sunt comune.

- Si mie mi se pare foarte de ajutor acel led de atentionare ca nu stai toata ziua cu ochiul pe acel ceas.

 

Ce presupune operatiunea de montare a "bung-ului"? Practic ma intereseaza:

- cam cat ar dura - normal ca depinde de la mecanic la mecanic si in functie de ustensile, dar vreau sa stiu daca ar trebui sa ma pregatesc la o lucrare de o zi sau 1-2 h.

- de seamnea, implica cumva si schimbarea ulei-ului de la motor sau oricarui alt lichid? (avand in vedere ca se monteaza in interiorul baii de ulei)

Terracanus semipreparatus
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Buna seara !

 

 

Hm, Kilimanjaro, ma bag si eu...

 

Treaba cu radiatorul comun apa/ATF are inca un aspect negativ. Au fost cazuri in care peretele separator s-a fisurat, astfel ajungand apa sau antigel in ATF, ceea ce nu-ti va bucura deloc cutia, respectiv bugetul...

 

"Bung"-ul in cauza se monteaza in baie de ulei a cutiei, nu in cea a motorului, si se executa astfel:

 

- scurgi uleiul din cutie.

- dai jos baia cutiei, cascand ochiul acolo ca sa vezi cat spatiu este de la fundul tigaii pana la suprafata filtrului din cutie.

- stabilesti locul unde sonda, odata insurubata in bung, nu va deranja alte chestii si nu se va praji de la esapament. Si in asa fel incat s-o poti demonta si fara sa mai dai jos odata baia, be smart...

- sa zicem ca la prima etapa ai intermediat un spatiu de vreo 40mm. Ideal ar fi sa imparti cifra la doi, si ala sa fie centrul gaurii care urmeaza a fi data pentru bung. Daca nu da bine cu jumatatea, fa in asa fel incat sonda, odata in pozitie, sa nu atinga nici fundul tigaii, nici suprafata filtrului.

- dai gaura cat trebuie, ca bung-ul sa intre la limita, ca e ca o bucsa cu umar.

- sudezi bung-ul in pozitie, preferabil WIG/TIG, interior si exterior, cu umarul in afara cutiei.

- dupa racire, faci un test de scurgere prin sudura efectuata, preferabil cu diluant/benzina, care sunt mai subtiri decat ATF-ul, si ar iesi mai usor prin pori. Daca nu iese, baga sonda si ceva saiba de cupru moale, si strange civilizat.

- fa iara un test de scurgere, inainte de a monta baia inapoi pe cutie.

- montezi baia.

- stabileste unde pui ceasul, astfel incat ledu' ala sa-ti sara in ochi, daca va fi cazul. Vezi de unde iei curent, ca lumina lui de fond sa se aprinda odata cu pozitia, ca si celelalte ceasuri.

- pozeaza corect firul sondei, evitand posibilitatea de a-l agata in chestii taioase/fierbinti.

- monteaza sonda in baie

- baga lichid la cutie, vezi nivel corect.

 

 

Enjoy !

 

Si exista si ceasuri de temperatura ulei motor, temperatura gaze evacuare (EGT), si asa mai departe...

 

 

Stima,

 

 

Dragos

Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Apropo Kilimanjaro. La coborare in tabara de la 3800 m ne-au trezit niste zgomote ciudate... Vinovatul :grin: :

 

1238872545_IMG_12081024x768.thumb.JPG.2bc31448c3172da8901f2a5f395b550d.JPG

 

Nu stiu cum l-au dus acolo sus ... scuze de off topic :grin:

Edited by KTibor
Link to comment
Share on other sites

Re: Cutie automata in offroad

 

Tot off topic. Vad in poza aia clasicul tuturor masinilor de genul ala -> toate anvelopele de tipuri diferite... cred ca asta a fost secretul de a ajuns acolo :ha:

 

Apropo Kilimanjaro. La coborare in tabara de la 3800 m ne-au trezit niste zgomote ciudate... Vinovatul :grin: :

 

[ATTACH=CONFIG]118916[/ATTACH]

 

Nu stiu cum l-au dus acolo sus ... scuze de off topic :grin:

Terracanus semipreparatus
Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Access to the Club4x4 Forum is conditioned by adhering to our Rules - Terms of Use