Sari la conținut
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

Reguli de off road...


Postări Recomandate

Salutare,

 

pun aici cateva reguli de off road,care mi s-au parut interesante, demne de a fi respectate si desigur aplicate pentru desfasurarea in bune conditii, fara incidente nedorite la iesirile noastre.

Aceste reguli sunt de pe site-ul unui club de off road din Irlanda http://www.clri.net/index.php?pid=4 si au fost traduse de colegii de pe forumul de ARO, de unde le-am preluat http://www.aro4x4.net/smf/index.php/topic,467.0.html

 

____________________________________________________________________________________________________________

 

 

REGULI OFF ROAD

 

 

 

 

1. SIGURANTA E PE PRIMUL LOC, ORICE AR FI! FII ATENT, FII CONSTIENT SI FOLOSESTE-TI CAPUL! GANDESTE INAINTE SA ACTIONEZI! INTOTDEAUNA PLEACA DE LA PREMIZA CA SE VA INTAMPLA TOT CEEA CE SE POATE MAI RAU! NICIODATA nu sta in preajma unui vehicul in miscare, nu scoate maini pe geam, picioare sau alte parti ale corpului. NU merge pe scari, pe sub masina, pe masina sau atarnat de masina... EXISTA DOAR DOUA pozitii in ceea ce priveste o masina - INAUNTRU CU CENTURA, sau LA DISTANTA MARE, in afara masinii.

 

2. ESTI RESPONSABIL PENTRU MASINA DIN URMA TA. Intotdeauna trebuie sa stii ce face masina din spatele tau, si sa o urmaresti in oglinzi. Daca nu o mai vezi in oglinzi, opresti IMEDIAT, si o astepti. Intre timp ii anunti si pe ceilalti (strigate, flashuri, claxoane, sau mai elegant CB daca exista, ori walkies... ). La TOATE intersectiile sau schimbarile de directie care presupun macar o alternativa, OPRESTI si astepti masina din spate, incat sa te asiguri ca vede pe unde o iei, incat sa te poata urma. Daca masina din spate se opreste, te opresti si tu, si astepti sa isi reia mersul. Daca sunt probleme, ajuti... Daca nu s-a stabilit in prealabil si in mod expres acest lucru, NU SPARGE GASCA, NU TE DESPARTI DE GRUP.

 

3. ATENTIE LA VITEZA! Limita de viteza (cel putin la ei, unde sunt mai civilizati...) este de 8mph sau 13 Km/h... ORICE AR FI, NU EXISTA MOTIVE SA MERGI REPEDE! NU SUNTEM LA RALLY - RAID, suntem la o plimbare... cu cat viteza creste, primul punct - SIGURANTA - este periclitat... si NU DOAR siguranta ta si ci a CELORLALTI... Asta ca sa nu mai spunem de uzura pieselor in miscare... FOLOSESTE EFICIENT treptele de viteza, acceleratia, franele, ambreiajul si cuplul motorului, pentru a mentine o viteza MICA si constanta.

 

4. RESPECTA MEDIUL INCONJURATOR!!!! In tarile civilzate exista ceea ce se numeste "Tread Lightly" (Umbla usor) un set de reguli/program/mod de gandire care invata soferii de masini de teren sa NU strice natura, si sa respecte mediul inconjurator. Asta inseamna sa nu treci cu masina peste un palc de flori de coltz, sau sa calci o caprioara! NU DISTRUGE NATURA!

 

5. INAINTE SA PLECI LA DRUM, sau dupa ce ai plecat la drum, fii constient ca soferii sunt diferiti, si masinile sunt diferite! Unii soferi pot fi mai experimentati, altii mai putin experimentati, la fel cum unele masini pot fi mai pregatite, iar altele mai putin pregatite. FII CALM, si RABDATOR cu cei tineri si novici! Asigura-te ca TOATA LUMEA stie despre ce va fi vorba, despre traseu, despre dificultate si despre ritmul in care se merge... DACA situatia din teren e mai albastra, intervine CALMUL SI RABDAREA, astfel incat toata lumea ce ia parte la iesire sa se bucure si sa se simta bine.

 

6. Daca vezi ceva interesant, un peisaj, niste flori, sau un izvor, sau mai stiu eu ce, poti sa te OPRESTI, sa chemi si grupul si sa admirati impreuna... Tot ce se poate ca ceilalti sa nu fi vazut acel lucru, sa le fi scapat, dar sa vrea sa admire frumusetea codrilor patriei... sau a patriei pur si simplu... O calatorie nu inseamna doar sa ajungi la destinatie si inapoi, ci si sa te bucuri de drum...

 

 

 

 

7. ATENTIE LA CONSUMUL EXCESIV DE ALCOOL - Nu e nici o problema sa bei o bere... sau doua... sau trei... dar cand treci de zece sau cand incepi sa canti "Floricele pe campii" iar lumea se uita ciudat la tine... E CAZUL SA TE OPRESTI, si sa NU atentezi la siguranta celorlalti, incercand sa conduci, pentru ca "LASA CA MERGE".... PRIETENII NU ISI LASA PRIETENII SA CONDUCA BETZI... Cel mai bine totusi e ca bucuria alcoolului sa fie simtita cu moderatie si responsabilitate...

 

8. PROVIZII - NICIODATA NU SUNT PREA MULTE.... MANCARE si BAUTURA din belsug... dar MULT mai importante sunt UNELTELE, TRUSA DE SCULE, PIESE DE REZERVA si MECANICUL Cheesy - In caz de orice eventualitate... TOATE aceste provizii si chestii trebuiesc prinse FOARTE BINE in masina/portbagaj - NU VREM sa inceapa sa sara si sa ne cada in cap cand mergem prin teren accidentat.

 

9. STAREA TEHNICA A VEHICULULUI - ENORM de important... mai ales avand in vedere fiabilitatea romaneasca... si cu atat mai mult cu cat atunci cand se strica o piesa, strica si alta piesa, care dupa aia strica si alta piesa si tot asa... INTOTDEAUNA plecati intr-o expeditie, calatorie, aventura, iesire, plimbare, DOAR daca masina e in stare tehnica BUNA

 

10. Cunoaste-ti masina - PE DEDESUBT.... Asta inseamna sa stii unde e puntea spate, unde e grupul spate, sa stii unde e reductorul si cutia de viteze, si sa incerci sa protejezi toate aceste subansamble!

 

11. Cunoaste-ti unghiurile - Sudiaza unghiurile de atac si de degajare, si invata sa apreciezi ce rampe poti sa ataci si unde nu poti. Fii FOARTE ATENT si la unghiul ventral - nu vrei sa pui masina pe burta, sau sa o lovesti pe dedesubt!

 

12. INTOTDEAUNA, ORICE AR FI, lasa CAT MAI MULT LOC intre tine, si MASINA DIN FATA.... Daca masina din fata se opreste brusc, face o manevra brusca, incearca sa urce un deal si NU reuseste, si curge inapoi la vale, este foarte important sa fii departe de ea, incat sa aiba loc de manevra. NU iti fa griji, cel ce conduce in fata ta VA AVEA GRIJA DE TINE, sa nu ramai in urma, si nu te va lasa sa te ratacesti!

 

13. CAND AI CEL MAI MIC DUBIU -- OPRESTI, te dai jos, si inspectezi la pas terenul din fata ta... FOARTE important pentru zonele cu noroi - NU stii cat de adanc poate fi, daca e mlastina, cat de tare e pamantul, etc etc... Daca nu ai experienta indelungata SI CHIAR DACA AI, e mult mai sigur sa te opresti, te dai jos si inspectezi! ESTE CRUCIAL la trecerile prin vad... NICIODATA nu intri cu masina intr-o apa, fara sa fi intrat cu piciorul... daca tu nu poti, fii sigur ca nici masina nu poate... STUDIAZA malurile, si FUNDUL APEI - daca este prea moale te vei afunda... si nu cred ca vrei asta... CAND URCI UN DEAL, INTOTDEAUNA - urca-l la picior intai, si studiaza ceea ce este dincolo de el!!!! Poate fi un santz urias, poate fi o buturuga taiata, sau mlastina... sau prapastie sau o gaura neagra... INTOTDEAUNA urca dealul la picior, si abia apoi cu masina... cand ai avant si urci deja cu o viteza, daca nu stii ce te asteapta, cazi in groapa... si... ai toate sansele sa ramai acolo!

 

 

 

 

14. NU BAGA DEGETELE PRIN VOLAN, NU INCOLACI MAINILE AIUREA PRIN VOLAN... VOLANUL se apuca si se manevreaza DOAR de coroana sa exterioara FARA sa iti bagi degetele prin el, sub NICI o forma... Miscari bruste de volan in urma configuratiei terenului pot foarte lesne rezulta in degete sau chiar maini rupte...

 

15. MERGI DREPT cand URCI sau cand COBORI o panta - EVITA pe cat posibil traiectoriile DIAGONALE, pentru ca TE POTI RASTURNA... La urcare e o problema ceva mai mica, poti sa ataci culmea dealului USOR OBLIC - DAR NU EXAGERA!!!! Coborarile in schimb NU SE FAC PE DIAGONALA, TE POTI RASTURNA FOARTE FOARTE FOARTE USOR!!!

 

16. CENTURA DE SIGURANTA!!!! - Daca te rastorni nu vrei sa zbori prin masina... si reciteste punctul 1. ORICE AR FI SIGURANTA TA SI A CELORLALTI DIN JUR este PRIMORDIALA

 

17. PASTREAZA MEDIUL CURAT!!! INTOTDEAUNA, si repet INTOTDEAUNA, STRANGE TOATE TOATE TOATE TOATE GUNOAIELE!!!! Gradul nostru de civilizatie trebuie sa fie mai presus de gunoaiele si sticlele de bere lasate in urma!!! STRANGI TOTUL, INCLUSIV mucurile de tzigara... In urma noastra natura trebuie sa ramana CEL PUTIN la fel de CURATA precum ERA! DACA VEZI urmele unor homo sapiens care au aruncat tot felul de mizerii, LE STRANGI FRUMUSEL SI PE ALEA, in sacul special pentru gunoaie...

 

18. Cere premisiune inainte de a merge pe un domeniu privat... Proprietarul se poate supara in caz contrar... NU atenta la animalele domestice, sau nedomestice, si lasa portile exact asa cum le-ai gasit.

 

19. RESPECTA ANIMALELE. Opreste-te, priveste, fa poze, DAR NU DERANJA sau ALERGA ca dementul prin padure dupa animale. Au o viata si ele si trebuie sa le respectam.

 

20. RESPECTA SI OAMENII... Trecatorii, cei care merg la pas, biciclistii, astia pe cai, ciobanii, etc.... OPRESTE, lasa-i sa treaca, si apoi continua... INTOTDEAUNA pleaca de la premiza ca tu NU ai prioritate.

 

21. NICIODATA nu condu un alt vehicul, decat daca ti s-a cerut acest lucru in mod expres. Poti fi raspunzator pentru eventualele pagube produse... Ai masina ta, poti sa o strici... dar nu o strica pe a altcuiva!

 

22. CAND SUNT COPII PRIN ZONA!!!! INTOTDEAUNA pleaca de la ideea ca vor incerca sa fuga SPRE masina, SUB masina si asa mai departe!!! Fii foarte atent cand dai cu spatele, astia mici nu-i vezi in oglinda, roaga pe cineva sa se asigure ca totul e in regula...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 54
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Re: Reguli de off road...

 

Foarte interesante si realiste aceste reguli si sunt adecvate chiar si pe sosele nu numai off-road.Macar 50% din soferi daca ar respecta regulile de bun simt ar fi mult mai putine evenimente neplacute...

Invata din experienta altora....ca pina inveti din a ta...mori.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

Intradevar foarte bine punctate regulile. Probabil ar trebui scoase la imprimanta si lipite pe bord la fiecare iesire.

OMU'e inainte de toate!
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

De fapt daca imi amintesc bine le-am preluat de pe alt club Land Rover, unde erau mai detaliate parca... plus infloriturile de rigoare si traducerea...

 

Ar fi o idee buna o completare a lor, in functie de ce crede fiecare de cuviinta ca ar mai trebui mentionat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

 

13. CAND AI CEL MAI MIC DUBIU -- OPRESTI, te dai jos, si inspectezi la pas terenul din fata ta... FOARTE important pentru zonele cu noroi - NU stii cat de adanc poate fi, daca e mlastina, cat de tare e pamantul, etc etc... Daca nu ai experienta indelungata SI CHIAR DACA AI, e mult mai sigur sa te opresti, te dai jos si inspectezi! ESTE CRUCIAL la trecerile prin vad... NICIODATA nu intri cu masina intr-o apa, fara sa fi intrat cu piciorul... daca tu nu poti, fii sigur ca nici masina nu poate... STUDIAZA malurile, si FUNDUL APEI - daca este prea moale te vei afunda... si nu cred ca vrei asta... CAND URCI UN DEAL, INTOTDEAUNA - urca-l la picior intai, si studiaza ceea ce este dincolo de el!!!! Poate fi un santz urias, poate fi o buturuga taiata, sau mlastina... sau prapastie sau o gaura neagra... INTOTDEAUNA urca dealul la picior, si abia apoi cu masina... cand ai avant si urci deja cu o viteza, daca nu stii ce te asteapta, cazi in groapa... si... ai toate sansele sa ramai acolo!

 

iata aici o dovada ce intareste punctul 13 (cel cu ghinion ? :grin: )-----

,,=====,o00o

//__l_l_,\____\,__

l_J.T\_l__l---[]lllllll[]

(o)))____(o)))-o-)))

 

Niciodata nu te certa cu un idiot. Te aduce la nivelul lui si te bate cu experienta!!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

Ar trebui facuta precizarea ca desi poate se cunoaste traseul acesta poate suferi modificari naturale sau cu intererventie umana(ca in cazul nefericitului) si intotdeauna este necesar un antemergator biped cu experienta....

 

Tare filmuletul... :ha:

Invata din experienta altora....ca pina inveti din a ta...mori.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

Mugur,,jos clopu' vis-a-vis de initiativa!

As dori din suflet sa nu intre microbii si cei ce nu sunt si nu stiu off-road in zona asta!

Multzumesc intesiv!

Mihai Popa aka Pepi3103

 

Intradevar...noi o sa invatzam telepatic unele reguli sau altele. Cei care nu shtiu sau nu au participat la un concurs de off-road au dreptul (din partea unora) sa NU incerce vreodata asa ceva.

Domnul pepi, haideti totusi sa fim seriosi... Care-i problema cu cei mai noi intraale off-road-ului si vrem sa invatam cat mai multe in cat mai scurt timp ? Nu avem voie sa postez in sectiunile "pt. avansati" ? Sau trebuie sa ne limitam la "Off-Road Wanna be" ?

... :uameni

OMU'e inainte de toate!
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 luni mai târziu...
  • 1 lună mai târziu...

Re: Reguli de off road...

 

concludent filmuletul de pe you tube.am patit-o si eu de vreo 2-3 ori.odata cu motorul am uncat un deal imen in blana si pe partea cealalta,exact in varf era o rapa si m-am oprit la 1 cm de ea.un prieten urca un deal abrupt si lung.de jos se vedea absolut drept.tot cu motorul.gaz blana,si la jumatea dealului era un sant de vreo 3 metri adancime si vreo 5-6 latima.era sa moara.a zburat direct in cap.s-a albit si nu s-a mai miscat vreo 3-4 minute.si-a pierdut cunostinta.ce am mai patit eu cu un Samurai.am urcat un deal,in ianuarie,iarba era uscata si pamantul,i-am dat gaz sa depasesc un patrol,iar pe partea cealalta de deal,desi parea uscat,era inghetat pamantul.am prins cu franele calcate vreo 50 la ora pe un deal superabrupt,am sariit 3 razoare de vro 3 metri si,noroc ca in mijlocul dealului era un pom si m-am oprit direct in el.m-a ferit d-zeu.de nu era pomul la 10 metri era o prapasti de vreo 6-7 metri adancime si parerea mea e ca muream.asta e.si tot nu m-am invatat minteam patit-o,si nu odata.nu trebuie nici sa te increzi in cauciucuri,chiar daca sunt de Superteren,ca pe iarba grasa si uda si pe gheata te duci ca sania.aviz incepatorilor!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator themircea

Re: Reguli de off road...

 

Salut!

 

Asa cum zicea si asfalttango, mare parte din regulile astea sunt valabile si pe sosea. Mai mult, daca le cititi inca o data, veti vedea ca cele mai multe dintre ele tin de fapt de bunul simt, de buna crestere.

Evident, mai sunt cele tehnice, specifice, care trebuiesc insusite/invatate acum, dar restul trebuie/ar fi trebuit invatate la varsta de 1-7 ani... :)

Ati vazut: e vorba despre grija, respect si atentie fata de cei din jurul tau si proprietatile lor, respect fata de natura si, nu in ultimul rand, folositi-va capul in tot ceea ce faceti.

 

Si eu iti multumesc mugur pentru le-ai grupat asa coerent si inteligent.

 

Mircea

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 săptămâni mai târziu...
Vizitator Tzache

Re: Reguli de off road...

 

:g Desi cred ca ar trebui puse si niste reguli de folosire a masinii : 4x4Low; 4x4Hi; cum si de ce ? cum / cand se folosesc blocantele, cum troliem etc etc ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

:g Desi cred ca ar trebui puse si niste reguli de folosire a masinii : 4x4Low; 4x4Hi; cum si de ce ? cum / cand se folosesc blocantele, cum troliem etc etc ...

 

pe mine unu ma intereseaza,nu e o meserie pe care s o furi in totalitate.

am vazut o emisiune in care posesori de masini 4x4 erau initiati sa conduca in teren...

O|||||||O wrangler JK
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

Ten Stupid Things men do...to mess up their four wheel drive

 

 

• 1 ignoring wheel cheat

(men know - friends are important -- tires are good friends - treat them well)

 

• 2 using too much speed or power

(many times, faster than too slow is too fast)

 

• 3 steering at standstill

(power steering is a wonderful tool to break tie rods etc)

 

• 4 using the clutch the same way as on pavement

(if you don't know what "starting in gear" means and you still use the clutch to regulate speed - see "A smart thing some men do" below )

 

• 5 following one's gut feeling

(most likely it'll be wrong - humans have no genetic imprint for driving cars yet)

 

• 6 straddling obstructions

(men should know - they would not take anything high between their legs either)

 

• 7 rushing through water

(humans want to rush away from danger and get in trouble in the process)

 

• 8 keeping thumbs in steering wheel

(bruised or broken thumbs really hurt)

 

• 9 hanging head out of window during difficult driving

(makes you "feel" you are in control - but you'll miss potential danger on the other side)

 

• 10 using 4WD after getting stuck

(now that is really stupid)

 

Sursa: http://www.4x4abc.com/ten_stupid_things/index.html

I Have No Idea What You Are Talking About

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 săptămâni mai târziu...
  • 2 săptămâni mai târziu...

Re: Reguli de off road...

 

Reguli foarte bune, ar trebui sa le citeasca toata lumea. :g

As intari regula care cere respectarea naturii cu un mic detaliu care ar suna cam asa:

"NU te plimba cu masina prin apele curgatoare, mai ales cele de munte. Pestilor cu siguranta nu le plac

uleiurile sau alte chimicale care se pot aduna pe sub masina ta. Traverseaza raul daca e cazul, si-atat.

Pescarii stiu de ce :fh "

Am adaugat asta fiindca i-am vazut pe multi facand offroad prin rauri de munte sau spalandu-si masina in ele.

Adaug aici si-un filmulet (poate l-a mai postat cineva, nu stiu...) cu cateva reguli de baza ale offroad-ului.

http://www.vimeo.com/273308/

E cu multe veverite :ca

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 luni mai târziu...

Re: Reguli de off road...

 

concludent filmuletul de pe you tube.am patit-o si eu de vreo 2-3 ori.odata cu motorul am uncat un deal imen in blana si pe partea cealalta,exact in varf era o rapa si m-am oprit la 1 cm de ea.un prieten urca un deal abrupt si lung.de jos se vedea absolut drept.tot cu motorul.gaz blana,si la jumatea dealului era un sant de vreo 3 metri adancime si vreo 5-6 latima.era sa moara.a zburat direct in cap.s-a albit si nu s-a mai miscat vreo 3-4 minute.si-a pierdut cunostinta.ce am mai patit eu cu un Samurai.am urcat un deal,in ianuarie,iarba era uscata si pamantul,i-am dat gaz sa depasesc un patrol,iar pe partea cealalta de deal,desi parea uscat,era inghetat pamantul.am prins cu franele calcate vreo 50 la ora pe un deal superabrupt,am sariit 3 razoare de vro 3 metri si,noroc ca in mijlocul dealului era un pom si m-am oprit direct in el.m-a ferit d-zeu.de nu era pomul la 10 metri era o prapasti de vreo 6-7 metri adancime si parerea mea e ca muream.asta e.si tot nu m-am invatat minteam patit-o,si nu odata.nu trebuie nici sa te increzi in cauciucuri,chiar daca sunt de Superteren,ca pe iarba grasa si uda si pe gheata te duci ca sania.aviz incepatorilor!!!

 

Notat. ;). :g

Nici o fapta buna nu ramane nepedepsita.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

Am o teama, cred ca nu e numai a mea, dar o rostesc eu ca poate au mai fost ca mine si s-au tratat in vreun fel de ea. Iata problema: cum calculam inclinatia maxima a masinii proprii pana la limita de rasturnare laterala, in asa fel incat sa ne dam seama daca trecem sau nu printr-un anume loc? Eu am zis de multe ori ca nu trec, dar...pana la urma am trecut! Varianta ar fi s-o culc "controlat" ca sa stabilesc "cat tine" si "cand se termina vrajeala"???

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Re: Reguli de off road...

 

Exact la asta ma gandeam si eu. Sa-mi cumpar un inclinometru (sau cum se numeste) un marker si niste prieteni, si sa marchez pe inclinometru unghiul de la care sar prietenii in ajutor

Gip Gran`sirochi ovarlend ecspedisan
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Accesul pe Forum Club4x4 este conditionat de respectarea Regulamentului - Termeni de Utilizare