smeagol Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! marianeeeee vad ca nu ai fost prea atent la filmulet si nu ai recunoscut mana regizorului.....a mea :ha: mie personal imi place sa citesc tot felul de pareri si sfaturi, unele foarte pertinente, in special cele referitoare la frana dar din putina mea experienta de off-road (vreo 6 ani) am ajuns la concluzia ca fiecare situatie este singulara si trebuie gestionata ca atare intradevar pe coborare este bine sa folosesti frana de motor si sa uiti cat mai mult de frana dar nici sa anulezi complet pedala de frana.....ca asa am citit pe forum nu este o solutie :wink: sunt atat de multi factori de luat in calcul ca nici nu are rost sa deschid discutia dar in cazul de fata am fost acolo....la 50cm....doar o sufa de copac ii putea salva masina....din pacate lipsa de experienta si masina grea au dus la ce s-a vazut A trecut pe drumul perpendicular FARA URMA DE FRANA!!!!!!!!! s-a panicat din cauza vitezei si a apasat ambreajul lasand masina sa ruleze in toata splendoarea cu viteza spre rapa eu am coborat respectiva panta in frana de motor si incetinind la maxim din frana,fara sa blochez rotile, si am ajuns jos cu emotii dar intreg si pe traseu Welcome to Romania the land of jokes..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianw8 Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! smeagol ...sharpe veninos , crezi ca am uitat ...cum ningea' cu ...frunze :ha: , m-am uitat la filmulet de mai multe ori dar nefiind la fata locului imi este greu sa fac aprecieri , ma bucur ca nu a patit nimic , fiarele se repara . Am incredere in ce spui ,mai ales ca ai fost acolo . numai bine la toti Marian ...magaru' moare de drum lung si prostu' de grija altuia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mugur Iacob Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! FRANA!!!!!!!!! s-a panicat din cauza vitezei si a apasat ambreajul lasand masina sa ruleze in toata splendoarea cu viteza spre rapa eu am coborat respectiva panta in frana de motor si incetinind la maxim din frana,fara sa blochez rotile, si am ajuns jos cu emotii dar intreg si pe traseu Intotdeauna am spus ca ce e drept ....nu e stramb.... Enorm conteaza soferul !!!! Inca odata bine ca e doar fierul si ati scapat cu bine! Oare se putea face altceva ca o a doua masura de siguranta? Voi stiti cel mai bine ca ati fost acolo.... Eu vad o masura de siguranta ca un back-up " cand apare ceva neprevazut " daca totul decurge conform planului si planul e bun nu are ce sa se intample..... Din acest topic putem trage concluzia ca a aparut ceva neprevazut si ok s-a panicat nu s-a panicat ...doar soferul stie exact ce s-a intamplat cu adevarat Am invatat ca nu trebuie sa calcam frana, ca nu trebuie sa calcam ambreiajul....sa nu blocam rotile... 1 Oare se putea alege un traseu ocolitor mai safe? 2 Existau sufe si nu sau folosit? 3 NU existau sufe....nasol... 4 nu era alta masina care sa " il tina" din spate de sus? Domnilor, inca odata nu va cunosc si va respect, nu am fost acolo dar am vazut si trait o gramada de situatii in care NU intotdeauna este numarul 1 siguranta......Unii stau si filmeaza pozeaza...altii dai dai dai talpa forja hai ma ca merge ca de nu e fierul tau si nu esti la volan si apoi .....in fine nu mai vreau sa dezvolt.... Eu am patit-o pe pielea mea - pe scurt - un mal de pamant de 2,5 m aprox - toata lumea cu aparatele in mana si toti urlau dai forja.....mi s-a parut suspect si am tras pe dreapta si l-am lasat pe urmatorul si eu am coborat sa vad cu ochii mei ce-i dincolo...dupa mine a urmat un samurai care exact asta a facut - forja maxima...si continuare - Cautati pe youtube "SAMURAIUL ZBURATOR" ....finalul a fost happy din fericire.... Eu zic ca paza buna trece primejdia rea, toti vrem ceva altfel de la viata si vrem ceva adrenalina ca altfel am sta in casa la TV....dar o putem avea si in acelasi timp sa ne asiguram Nu vreau sa starnesc polemici si nici sa discut in contradictoriu dar nu a fost numai vina soferului.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dr_apostol Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! ABS-ul ar fi fost folositor? Adica sa nu se blocheze rotile la frinare si sa nu se mai duca "sanie" 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrolator Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Definitiv. Cu conditia sa functioneze în conditiile date. Dar ABS în teren, se decupleaza pt. doar foarte rar ajuta si în rest dauneaza. Cîteodata situatia e atît de "la limita" încît un foarte mic "detaliu" decide între "bal sau spital". De ex. diferentialul blocat în situatia din film e mai rau decît neblocat. Frîna de mîna (la masini cu frîna pe cardan) deasemenea ajuta, daca e trasa cu simt. 1 Unde-i un PATROL, acolo-i un drum... http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ Link to comment Share on other sites More sharing options...
PYZ Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 (edited) Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Abs-ul nu ar fi ajutat in situatia aceasta, nici cuplat, nici decuplat, asta deoarece, sub o anumita viteza ABS-ul nu mai functioneaza.Altfel el ar intra tot timpul in functiune si nu am mai putea opri deloc, in nici un fel de situatie. Tot in situatia data blocantul cuplat sau decuplat, nu ar fi influentat foarte tare, deoarece protagonistul a spus clar ca a luat-o inainte voit, pentru a evita o rasturnare laterala. Edited April 14, 2013 by PYZ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mesterX Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 (edited) Re: O buna lectie de offroad ptr toti! adrian 03, multumesc ca ai postat filmarea, sunt alaturi de tine si ma bucur ca nu ai patit nimic....tu si nimeni...in rest masina e o tabla ambutisata... Eu chiar nu am experienta si nici ore multe in offroad...dar filmul ala, postat de tine imi arata ca nu am ce cauta pe dealuri sau vai, indiferent daca sunt sau nu in grup organizat, pe noroi iar in cazul de fata mai agravant... si frunze. Probabil o sa fiu certat de mai experimentatii zonei....ce mi se pare straniu...din cati erati acolo nimeni nu a sesizat gravitatea momentului....dupa parerea mea (repet, de nepriceput) masina aia nu putea cobora altfel pe acolo in conditiile alea. (in sufa nu coboara, este coborata) Nu caut sa creez discutii aprinse, doar imi manifest supararea (nu stiu daca e potrivit cuvantul, poate dezamagirea ar fi mai potrivit) ca nu te-a oprit (sau a incercat) nimeni. Asa cum spune titlul, pentru mine chiar este o invatatura, multumesc ! L.E. Dintre toti producatorii astia vad ca nu s-a gandit nimeni sa construiasca cineva un sistem de franare in extrema urgenta....un fel de tepusa ce sa se infiga in pamant, actionata prin explozie, de care sa fie agatata o sufa solida care sa infraneze usor masina. Edited April 14, 2013 by mesterX mesterX este pe drumul cel bun :j Link to comment Share on other sites More sharing options...
adrian03 Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Merci. Aici a fost pe principiul ca nu mi se poate intampla mie. Si nu mi s-a intamplat, din fericire. Tabla se face. Eu am riscat cu buna stiinta, si imi pare bine ca a fost doar asta. PATROL Y61 SWB 3L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roskat Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Important e ca esti viu si nevatamat. Restul e cancan. De curiozitate, ce greutate avea masina? Go big or go home. Link to comment Share on other sites More sharing options...
giorgel Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Important e ca esti viu si nevatamat. Restul e cancan. De curiozitate, ce greutate avea masina? In configuratia lui, cam 2,7 tone. Cînd te-ai nascut, tu ai plîns, iar altii s-au bucurat. Traieste-ti viata astfel încît, cînd vei muri, toti sa plînga, iar tu sa zîmbesti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dumitru Cristian Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Felicitari adrian pentru curaj si vointa. Ai avut mult noroc, si asta te-a cam salvat. Totusi, cred ca zecile de indicatii te-au cam derutat, sincer, iar ultima parte cu span si dreapta a fost total deplasata in situatia data... de acolo si ultima bucata a coborarii unde masina a "plecat" libera... Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfman Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! In momentul ultimei indicatii pierduse deja controlul si cred ca dreapta cu shpan era una din cele mai fericite solutii dar...repet...una e sa fii la volan si sa iei decizii si una e sa dai sfaturi de pe margine, sunt situatii total diferite. Cum am spus si mai sus, bine ca s-a terminat cu bine. "Majoritatea oamenilor se tem atat de mult sa piarda ceva incat toata viata au grija sa nu aiba ce sa piarda." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mita31 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 (edited) Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Dacă n-ai pățit e greu să înveți, sau să știi ... din povești. Dacă n-ai testat aproape de limite sau peste limite (abuzuri) mai multe mașini (cu sau fără ABS, ESP, TCS) în diferite situații și pe diferite suprafețe de rulare (gheață, noroi, zăpadă afânată, asfalt ud, macadam) ... la fel de greu e să înțelegi sau să ai acel "instinct" salvator. Și chiar și dacă ai făcut toate cele enumerate mai sus ... poate veni ziua în care, pur și simplu, te-a lăsat bulanul (a se citi defecțiuni subite ale fierului din dotare, care, pot apărea uneori). Dacă ai chiulit la fizică, nasol, dar încearcă să-ți folosești creierul pentru a înțelege dinainte ce și cum se va întâmpla într-o situație dată. Conștiența e cea mai bună!:h5 @Patrolator - bună observația cu frâna de mână pe cardan.:br @All - foarte bine că l-ați încurajat pe om să continue. O mare greșeală mi se pare "sfatul" unora: "nu atinge frâna!", sau "fără frână!". Mult mai periculoasă e pedala de ambreiaj. De ce? Să refacem o coborâre în bot: Păi, ești în vârf, cu motorul pornit, ce faci? Ești cu CT în LOW. Calci ambreiaju` (discutăm acum doar despre mașinile cu CV manuală), îi dai treapta 1, depresezi pedala de ambreiaj încet și ai pornit ... roțile încep să se învârtă. Cum? De ce depinde viteza? Cu cât înclinația e mai mare și masa mașinii mai mare și reducția mai "lungă", cu atât mașina va tinde să urce mai mult și mai repede în ture. Și cele ușoare urcă în ture, deci factorul cel mai important e înclinația. Reluăm. Pleci de la ~1000 rpm și 0 km/h, în câțiva metri poți ajunge la 3-4000 rpm și 20-30 km/h, lucru care trebuiește evitat. Ești pe suprafață nămoloasă, anvelopele s-au încărcat, poate mai ai de făcut manevre de evitare obstacole/încălecare șleauri. Toate acestea se pot executa mai ușor la viteză mică. Din start trebuie să ții cont de sfaturile celor de pe margine (care uneori chiar văd mai bine, dar nu știu să se exprime concis și corect - fiind luați de cap de adrenalină, atenți la filmat și pozat, caterincă etc.), dar parțial. Ăla care zice "fără frâne!", dacă știe, vrea să zică de fapt "nu bloca roțile!". Și exact asta nu trebuie făcut. Roțile trebuie să se învârtă tot timpul. Revenim ... cum faci să nu iei viteză? Să presupunem că ai urcat deja la 2000 rpm, pe LOW, calci frâna ușor, până la limita blocării roților fără ambreiaj. De reținut, fără pic de ambreiaj! Dacă nu știi limita blocării roților, se simte sau se vede pe geam/ în oglindă, mai ales unde sunt flanșe și roți cu ET negativ care ies mult de sub caroserie. Se va frâna prin apăsări scurte și dese (emularea comportamentului ABS-ului). Toată această manevră se face concomitent cu altele, impuse de configurația terenului (ocoliri, evitări) și toate coroborate cu turația motorului. Acesta, nu trebuie să se oprească brusc. Călcând frâna dozat, fără ambreiaj, nu trebuie scăzută turația motorului sub 1000 rpm. Dacă din greșeală îl frânezi sub 7-800 rpm și s-a oprit e echivalent cu blocarea roților, ceea ce poate fi catastrofal. Dacă totuși s-a oprit, se calcă imediat și se eliberează repede și violent pedala de ambreiaj, să pornească, chiar în mod repetat, pentru a specula un moment, un loc cu un minim de aderență, unde motorul va porni. E nașpa dacă aderența lipsește. Dacă mai e timp, se dă la automat. Mașina trebuie lăsată să coboare singură în reductor pe LOW în 4x4, treapta 1 și corectată din volan și frână. Nu e chiar așa de greu. Și astea sunt noțiuni elementare. Cei mai puțin experimentați ar trebui să întrebe pe cei cu experiență și să pună în practică aceste lucruri. Altfel, experiența se acumulează oricum, dar din păcate, de multe ori cu pagube materiale. Ca un alt sfat, dați-vă pe zăpadă (cine se dă, știe), în plan drept, sau ușor înclinat, fie loc viran, fie parcări amenajate, cu viteze mici, veți învăța multe lucruri despre aderența și mai ales lipsa ei, despre comportamentul mașinii și diverse manevre. Sau pe macadam, cu viteză mai mare și roți înguste. Pe coborâre cu fața, pe iarbă umedă sau noroi, cum amintea Optimus, se poate călca violent frâna pentru blocarea (scurtă) a roților, concomitent cu ambreiajul și schimbarea în marche arrière, apoi eliberarea bruscă a ambreiajului și accelerare violentă, ca o ultimă măsură de stopare/încetinire a unei coborâri la limita pierderii totale a aderenței. Acest procedeu se poate exersa și însuși foarte ușor pe zăpadă si chiar poate ajuta la coborâre pe noroi - poate stopa/încetini mașina. Frâna trebuie călcată și blocate roțile pentru că altfel nu intră în marche arrière. Se poate încerca și japca, de disperare, (câteodată iese) dar nu e recomandat.:grin: Nu contează ce greșeală s-a făcut, sau cine a greșit mai mult. Important e ca data viitoare să iasă fără șifonări. P.S.: La mașinile cu CV automată ... e același lucru - nu călcați ambreiajul orice ar fi!:ha::ha::ha: Numai bine! Edited June 20, 2013 by mita31 4 All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! ▀ lllllll ▀ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimus Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Pe coborâre cu fața, pe iarbă umedă sau noroi, cum amintea Optimus, se poate călca violent frâna pentru blocarea (scurtă) a roților, concomitent cu ambreiajul și schimbarea în marche arrière, apoi eliberarea bruscă a ambreiajului și accelerare violentă, ca o ultimă măsură de stopare/încetinire a unei coborâri la limita pierderii totale a aderenței. UPS! Dar eu n-am zis niciodata asa ceva. Chiar am explicat din nou la interventia unui coleg ca ce am povestit eu acolo era la o urcare pe iarba uda, si mi-a luat-o masina la vale cu spatele. Intr-o astfel de situatie, nu poti face altceva decat sa bagi in marsarier. DAR NICIDECUM ATUNCI CAND COBORI CU FATA IN JOS! Va rog sa cititi cu atentie postarile, altfel pot sa apara evenimente nedorite, ca asta care a facut subiectul topicului, unde probabil cel care a dat indicatiile atunci, citise undeva ca se calca ambreiajul si se pune frana pe coborare cu noroi. Nu ii cunosc personal pe protagonisti, ma bucur ca s-a incheiat cu bine atunci, dar din punctul meu de vedere incidentul s-a produs din eroare de pilotaj + indicatii gresite. Restul sunt povesti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
air_wolf Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! incercati sa va cunoasteti masina. dati-va cu ea prin locuri in care nu are ce sa se intimple. dupa aceea apucati-va de trasee. daca nu aveti incredere oarba in spotter sau copilot, intrebati "da' de ce asa si nu cum cred eu?". un om cu experienta va va explica, unul care va spune "d'aia" sau "asa cred eu ca este bine" poate fi ignorat. sincer nu stiu cum as fi abordat acolo, pentru ca daca nu esti de fata, este greu sa apreciezi terenul si sa dai sfaturi. uneori este bine sa te duci cu "viteza noroiului" pentru ca este mai mica decit viteza de alunecare + ceva viteza de la roti. daca ai cum, vireza astfel incit sa ajungi frinezi cu flancul gumei. daca apuca si stringe suficient, se opreste. totul e sa nu faci manevra brusc si la viteza mare, ca sa nu o pui pe lateral. dar, repet, totul depinde se situatie... 1 The Climber - V6 4runner 1st gen. on 31x11.5x15 TSL SX, T-Max 9500 4x4MANIA is where we are !!! “ It doesn't matter how slowly you go, as long as you don't stop. ” — Confucius. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius C alias Turagmes Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! multe sfaturi......prea multe...unele bune...unele din domeniul desenelor animate :grin: se pare ca multe mai am de invatat ps...faza aia cu masina la vale...blocat rotile ...cuplat treapta de mers inapoi...si acceleratia la blana...e dementiala...Stan si Bran mor de invidie ca nu le-a venit lor ideea :ha: Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Bai ... indianule ... mare si negru ... (tu ai zis-o nu eu) ia nu mai ceti din 2 in 2 rinduri ... omu cu marsarier-ul mergea la vale cu spatele ... mai. ps: hihihi, te salut cu drag. I Have No Idea What You Are Talking About Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius C alias Turagmes Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Marcele...am cetit fiesce post...dara treaba ceia in care cobor cu botu masinii de vale...o pierd...si ca sa fac ceva....sa capat control asupra ei...sa bag treapta de mers indarat...si sa las brusc ambreiajul cu acceleratia la blana...asta m-a dat pe spate.....:ha: ps...tu pe unde-ti mai duci traiul...ca nu mai stiu nimic despre tine :h5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! In primul rand dau un ULTIM AVERTISMENT vesnicilor adversari SEMACA si YONUTZ: Ne-am saturat ca sa va vedem cum va provocati la discutii penibile unul pe altul, sa va luptati care are ultimul cuvant si sa poluati orice discutie serioasa cu problemele si frustrarile voastre personale. AJUNGE! Va iau pe amandoi "la pachet" pentru ca asa apareti in diverse discutii. Chiar nu ma mai interseaza cine provoaca pe cine, asa ca nu voi sta sa analizez asta si sa dau dreptate unuia sau altuia. Nu e treaba mea si chiar m-am saturat sa o fac. Prin comportamentul vostru se ajunge ca celorlalti usei sa li se faca lehamite ca sa se mai bage in discutii si sa renunte. Va avertizez public ca daca vor mai exista astfel de razboaie personale public aici pe forum, AMANDOI veti fi dati afara de aici fara nici o alta discutie. Mergeti la goganu si contrati-va acolo cat vreti sau faceti-va voi doi un forum special pentru asta. Nu am nevoie de mesaje private, emailuri sau telefoane de la voi. Consider ca am avute suficiente discutii cu voi pe tema asta care se pare ca au fost degeaba. Am sters discutiile voastre din acest topic si nu mai doresc ca sa vad altele. Discutie incheiata. In alta ordine e idei, legat de subiectul topicului. Desi pot sa spun ca am multi ani de offroad la activ in care am dobandit ceva experienta, nu am avut niciodata experienta rastrunarii cu masina proprie decat ca pasager in masina altuia. Am avut in schimb experienta de a scapa masina la vale pe o panta abrupta si cu hopuri cu cutia de viteze la liber si fara nici un pic de frana. Aveam conducte de frana rupte, frana de mana deloc si incercam sa urc cu spatele o panta mare pt ca nu reusisem sa ajung sus cu fata. Nu am reusit nici cu spatele iar masina a luat-o la vale cand am scos-o din marsarier si am incercat sa o bag in a 1-a. Nu a mai intrat in viteza pt ca masina era deja in miscare si probabil ca ambreiajul imi facea figuri. Masina s-a dus la vale ca un bolovan, a sarit pe hopuri si la 1 metru inaltime de pamant. Spre norocul meu, jos era ca o covata si masina s-a oprit chiar inainte de a intra intr-o padure unde era o panta si mai mare. Nu aveam frana, nu avem centura pusa, nu aveam casca. Mi-am spart capul lovind coltul statiei din consola de tavan. Cei care au fost la trial Maramures Offroad Fest in 2009 probabil ca m-au vazut cu sange pe cap si alb la fata. :mrgreen: Norocul meu a fost faptul ca am reusit sa tin totusi masina dreapta si m-a ajutat faptul ca masina e lunga. In mod normal, am coborat pante extrem de abrupte fara nici o problema cu 1-a si reductor. Lungimea masinii si frana de motor excelenta a motorului de 4000 de cc diesel si 6 cilindri ajuta enorm. Foloseam frana extrem de rar. Totusi, nu neglijati asigurarea din spate in astfel de cazuri. Mai ales la o iesire prieteneasca unde nu ne grabeste nimeni chiar daca unii se supara ca au de stat dupa voi. Exista si tampiti care stau pe margine si va provoaca sa faceti una sau alta doar ca sa se distreze pe seama voastra nepasandu-le de nimic pt ca nu e nici viata lor si nici masina lor. Nu intrati in jocul lor. Lipiti-va de un om cu experienta din grup si solicitati sfatului lui cand nu sunteti siguri. Sa nu va fie lene sa folositi accesoriile specifice offroadului respectiv sufe, scripeti etc... Nu va lasati influentati de laudarosii care seara la o bere incep sa se laude cum au trecut ei si ce tari sunt si ca voi nu ati trecut, ca masina care a trecut e cea mai tare etc... Multumesc! Link to comment Share on other sites More sharing options...
iulianul Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 (edited) Re: O buna lectie de offroad ptr toti! greșeală îl frânezi sub 7-800 rpm și s-a oprit e echivalent cu blocarea roților, ceea ce poate fi catastrofal. Dacă totuși s-a oprit, se calcă imediat și se eliberează repede și violent pedala de ambreiaj, să pornească, chiar în mod repetat, pentru a specula un moment, un loc cu un minim de aderență, unde motorul va porni. E nașpa dacă aderența lipsește. Dacă mai e timp, se dă la automat. Eu sper sa nu te apuci să foloseşti procedeul ăsta, la nevoie. Sau să-l experimenteze cineva. Pentru a menţine viteza mica, poţi să franezi linistit, dar blând fără şocuri, cu motorul cuplat şi până la 300 de ture, dacă situaţia o cere, sau până se opreşte, nu e nicio tragedie. Dai scurt la cheie, fără să atingi NICIO pedala şi-ţi continui coborârea liniştit. În niciun caz să pompezi la ambreiaj, când tu ai morcovul activat. Mai sare şi distribuţia...ca s-o faci lată de tot (ştiu ca nu la Jimny, ca ai lanţ, dar la curea o comiti urgent). Toate coborarile grave, fără a atinge pedala de ambreiaj! Inclusiv frânarea, chiar până la oprirea motorului. Edited June 23, 2013 by iulianul 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
semaca Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Am inteles...trebuie sa tacem din gura si sa acceptam tot felul de ineptii (cum a remarcat si Marius Turagmes) ca fiind sfaturi pertinente??? Atunci, referitor la acest topic, spun direct lui mita31: stimabile, bati campii grav si pe deasupra cu multe cuvinte !!! PS: raman in continuare convins ca putem avea drept la opinie , fara a fi cenzurati, mai ales ca ne incadram in regulamentul forumului. Multumesc. Offroad Racing Romania - the ORIGINAL since 2006 Membru Club T44 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Am inteles...trebuie sa tacem din gura si sa acceptam tot felul de ineptii (cum a remarcat si Marius Turagmes) ca fiind sfaturi pertinente??? Atunci, referitor la acest topic, spun direct lui mita31: stimabile, bati campii grav si pe deasupra cu multe cuvinte !!! PS: raman in continuare convins ca putem avea drept la opinie , fara a fi cenzurati, mai ales ca ne incadram in regulamentul forumului. Multumesc. Domnule Semaca, prin atitudinea ta consider ca ti se rupe de forum, de regulamentul forumului si chiar si de subiectul discutiei in sine. Iti pasa doar de atacul tau asupra lui Yonutz. Voi doi monopolizati orice discutie si o umpleti cu porcarii personale de care pe majoritatea dintre noi nu ne intereseaza. Tu nu combati o discutie ci il combati pe cel care deschide discutia. Asta pe fondul binecunoscut al disputelor voastre personale. Apropo de regulament, hai sa iti arat la care punct de incadrezi tu: 2.g Atacurile la Persoana sunt interzise Sunt interzise atacul la persoana, jignirea sub orice forma a membrilor forumului, folosirea de cuvinte obscene, amenintatoare, abuzive sau indecente, comportament nepotrivit sau ofensator. Un comportament civilizat impune combaterea ideilor exprimate anterior si nu a persoanelor care le-au postat. Dezbateti ideea nu persoana. Atacurile la persoana vor fi sanctionate prin avertisment, iar repetarea abaterii poate atrage inclusiv banarea respectivului. De asemenea, daca sunt sesizari ca anumiti useri aduc atacuri la persoana si prin mesageria privata, acesti useri vor fi sanctionati. Il combati pe @mita31 si spui ca bate campii fara sa spui exact unde greseste. Asta nu inseamna drept la opinie. Ce faci tu e doar un show ieftin si o bataie de joc de care atat eu cat si altii suntem deja scarbiti. Carisma ta de dom' Semaca cel vesel si pus pe glume totdeauna, imaginea ta simpatica careia ii place sa fie centru atentiei la orice eveniment, nu iti va ajuta de data asta. Daca consideri ca nu poti avea un dialog civilizat fara jigniri la adresa celorlalti membri ai forumului, te rog sa pleci in acest moment si sa iti faci numarul in alta parte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JurasikMan Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 (edited) Re: O buna lectie de offroad ptr toti! nu sunt experimentat in offroad, dar va spun un sfat pe care l-am primit de la un nene care de 30 de ani cara busteni din vaful muntelui, mai mult sau mai putin pe drum, cu privire la momentul in care cobori si nu mai poti controla masina : " atunci ii dai gaz, accelerezi ca sa o poti controla iar" (desi instinctul iti spune sa faci invers). eu am scapat odata facand acest lucru... bafta si numai de bine. Este un sfat bun , dar nu era aplicabil in aceasta situatie. Cand s-a pierdut controlul si masina s-a dus sanie , distanta pana la rapa de peste drum era mult prea mica pentru a mai putea sa recupereze controlul , in cazul ipotetic si fericit in care acest lucru s-ar fi intamplat. Probabil ar fi fost ceva mai grava situatia pentru ca accelerarea ar fi marit viteza si s-ar fi tot dus in rapa. Eu unul as fi coborat cu spatele , asigurat de troliu. Daca as fi vrut musai sa vin cu fata , as fi umplut sleaurile alea de crengi, cel putin pe ultimii 10-15 metri inainte de intrarea in drum unde era cel mai plauzibil ca voi castiga viteza in cazul ruperii aderentei. Slava divinitatii ca nu exista copilot si ca cel de la volan a scapat teafar. Putini au norocul asta. Si pacat si de masina . Cred ca s-au bagat multi bani in ea. Noroc ca nu a avut roll cage. DAca nu se turtea plafonul , se ducea de-a berbeleacul pana in drumul national si atunci sigur sa lasa cu victima. Edited June 23, 2013 by JurasikMan Link to comment Share on other sites More sharing options...
semaca Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 (edited) Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Idee: consider ca asertiunile userului mita31 referitor la frana in coborare ( stufoase si greu de urmarit) nu sunt corecte. Asta nu inseamna ca il combat pe mita31, ci doar ideile lui. La ultima Bucovina, la ultima coborare inainte de finisul din a doua zi, unde Museteanu a strambat puntea fata la G-eu, unde s-a rastrunat suzuker si unde si altii au avut damage-uri, cu samuraiul in reductor m-am dus la vale sanie, cu viteza; daca ciupeam chiar si un pic frana pierdeam total directia si sfarseam rau. Am convingerea ca daca am tinut volanul si masina pe o trasa corecta am procedat bine si n-am avut damage-uri. PS: nu mi se rupe de forum, altfel n-as mai fi aici... numai ca sunt, poate, un pic prea mult nostalgic... Edited June 23, 2013 by semaca Offroad Racing Romania - the ORIGINAL since 2006 Membru Club T44 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yonutz Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 Re: O buna lectie de offroad ptr toti! Sunt cateva elemente in acest context care trebuie luate in calcul: 1.Masina grea vs. masina usoara. Masina grea e mult mai dificil de controlat pe coborare. 2.Masina diesel vs. masina pe benzina. La masina diesel exista frana de motor mai eficienta decat la cea pe benzina. In afara de astea ...ar mai fi de adaugat: 1.Prospectia - un traseu greu se ia intai la picior si deabia dupa aia in roti 2.Preventia - daca exista pericol de acest gen se asigura masina de spate fie din troliu fie de o sufa sau o legatura de sufe infasurate de un copac sanatos si viu (cum spunea un coleg mai sus). Ptr autoasigurare cu propriul troliu ...trebuie doi scripeti! 3.Abordarea - gasirea unei trase ideale chiar daca la un moment dat exista riscul julirii laterale a masinii (punere pe o parte) mult mai putin periculos decat manevra nedorita "executata" in filmele de aici. 4.Executia - tinerea masinii pe trasa ideala in stransa legatura cu elementele de mai sus O chestie similara ...am intalnit in urma cu 4 ani la o coborare pe Sorica ...prin padure, iarba umeda si clisa dupa ploaie si in acelasi timp inclinare laterala spre hau...Primele masini au coborat asigurate de spate iar ultima autoasigurata de propriul troliu printr-un sistem de doi scripeti. Totul s-a terminat atunci cu bine. Tineti cont ca 3 masini din 4 erau din categoria grea ... 3 patroale ...cu tot cu fierataniile de pe ele. N-a stat nimeni de poze si filme ...toata lumea era preocupata de asigurat, dirijat samd ...desi afara ploua torential.:h5 Este bine ca acest topic este din nou viu ... ptr ca incepatorii il pot parcurge si bineinteles ptr a trage concluziile necesare! :h5 consiliere - diagnoza - evaluare - recovery Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts