Jump to content
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

O buna lectie de offroad ptr toti!


Recommended Posts

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Logica blocantului la vale este usor de explicat si cu fizica blocantului :) :

daca rotile se invart diferentiat este posibil ca o roata sa se invarta mai repede decat alta, si deci sa iti dea alta directie decat ai vrea tu.

Daca obligi rotile sa se invarta similar, atunci sigur spatele sa pe directie, nu vireaza.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

E relativ simplu: ai doua roti care franeaza, iarturatia motorului se distribuie la ambele roti.

Eu am testat asta pe propria piele la Mures Trophy, cand la ultima coborare din ziua 1masina a plecat la vale pe modul sanie. Cum erau deja urme pe copacii din fata de la ceilalti concurenti, eram pregatit sa ma opresc in ei. Am pus si blocantul spate si masina efectiv s-a oprit pe loc. Si eu si Cobrra am fost surprinsi de eficienta blocantului, dar poate a fost doar noroc :)

 

Stai putin ca nu discutam aici de franare. Avand in vedere ca e 4x4 "turatia" (tractiunea) se distribuie pe toate rotile care au aderenta. La ce te ajuta sa blochezi o roata care nu are aderenta pe coborare? Pe urcare e de inteles ca ai nevoie de blocant ...dar pe coborare, DE CE sa ai nevoie de blocant?

 

La tine cred masina s-a oprit ptr ca ai avut aderenta buna pe roti si poate nu erau incarcate de noroi.

 

LE ...cum spuneam DACA ai aderenta ...blocantul e bun ...daca nu, il pui degeaba! :h5

Cum poti "vira" cu rotile spate? Mentinerea, corectarea unei trase o faci din puntea viratoare (fata), nicidecum din puntea spate! Spatele din punctul meu de vedere nu este controlabil decat daca ai "directie" si acolo. Redresarea spatelui se face manevrand directia (puntea viratoare adica fata) :grin:

 

 

Tot ce am scris mai sus sa nu luati in considerare, voi aveti dreptate! :wink:

Edited by Yonutz

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Yonutz, imagineaza ti te rog scenariul:

 

mergi in linie dreapta, in conditii de aderenta redusa.

acum blocheaza una din rotile spate, lasa o pe cealalta sa se invarta si vezi ce se intampla.

hint: masina vireaza in directia rotii care este blocata , in directia opusa fata de roata care se invarte mai repede.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Discutam de COBORARE, pe un teren unde ADERENTA este DISCUTABILA (clisa, teren alunecos) si unde mai exista un impediment ...GREUTATEA MASINII .

 

Este foarte logic ce spui tu si foarte adevarat. Am avut o masina care o viram in cativa metri pe orice plan ptr ca aveam frana de mana independenta ptr fiecare dintre rotile spate.

 

LE

Situatia e cu totul alta cand cobori cu ambele punti blocate.

Edited by Yonutz

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Stai putin ca nu discutam aici de franare. Avand in vedere ca e 4x4 "turatia" (tractiunea) se distribuie pe toate rotile care au aderenta. La ce te ajuta sa blochezi o roata care nu are aderenta pe coborare? Pe urcare e de inteles ca ai nevoie de blocant ...dar pe coborare, DE CE sa ai nevoie de blocant?

 

Fa urmatorul test: ridica masina de spate, 4x4, blocant scos. Amandoua rotile se invart egal. Blochezi o roata. Cealalta incepe sa se invarta cu viteza dubla (intra diferentialul). Idem pe coborarea cu clisa. Daca o roata pierde aderenta, cealalta roata care franeaza va transfera cuplul catre asta care patineaza. Rezultatul: sanie cu zurgalai.

  • Like 1
Am fost in :lr cu :old ca :dr1. A fost :ih
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Fa urmatorul test: ridica masina de spate, 4x4, blocant scos. Amandoua rotile se invart egal. Blochezi o roata. Cealalta incepe sa se invarta cu viteza dubla (intra diferentialul). Idem pe coborarea cu clisa. Daca o roata pierde aderenta, cealalta roata care franeaza va transfera cuplul catre asta care patineaza. Rezultatul: sanie cu zurgalai.

 

Mai pe romaneste spus, una patineaza iar cealalta se invarte cu turatie dubla.

Cînd te-ai nascut, tu ai plîns, iar altii s-au bucurat. Traieste-ti viata astfel încît, cînd vei muri, toti sa plînga, iar tu sa zîmbesti.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

ce s-au inflamat trebile p-acilisa....:ha:

 

stati un pic sa merg la pravalie sa-mi i-au o shaorma si-o bere doua....

 

parerea mea ca deja s-a spus tot ce era de spus...si de noi ...si de australieni...si de patagonezi...si de tiriplici :grin::grin::grin:

Edited by Marius C alias Turagmes
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Am uitat sa precizez: daca una are aderenta FOARTE slaba, iar cealalta are ceva aderenta, este chiar posibil ca cea fara aderenta sa se invarteasca.....invers...

 

Impartim shaorma si berea?

Cînd te-ai nascut, tu ai plîns, iar altii s-au bucurat. Traieste-ti viata astfel încît, cînd vei muri, toti sa plînga, iar tu sa zîmbesti.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Și dacă mașina are cutie automată, cum se coboară?

 

Întreb pentru că nu știu și mă gândesc că nu sunt singurul de pe aici în această situație. Aștept răspunsuri pertinente, de la cei care s-au dat în situații similare cu dihănii dotate cu cutii de viteze automate.

 

Numai bine

All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! lllllll
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Se coboara nasol!:ha:

Pe coborare fara aderenta poti sa ai si mama mt-ului ca tot sanie te duci.

In cazul meu pe uscat folosesc HDC iar pe noroi si zapada a intaia sau a doua manual pe low (a intaia e prea mica si cam rupe aderenta daca e lunga panta) si acceleratie,daca te atingi de frana esti mancat.

De coborari fara aderenta mi-e la fel de frica si in Discovery si in Defender,primul e mare si greu iar al doilea e benzinar dar cel putin e manual,usor,cu rollcage si de cateva ori mai ieftin.

Discovery 4 2010

Discovery 2 2000

Defender 90 1997

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Eu am coborat cu LC 150 pe o clisa nasoala si cu gume de sosea. Am cuplat DownHill Assist control ( are vreo trei trepte si se regleaza electronic dintr-un potentiometru ) si ...parea ca face ceva. simteam ca recupereaza aderenta si iar o pierdea. Ce am sesizat , ca la urcare , cu Crowl Control nici nu s-a miscat de pe loc. Se invarteau rotile cu o gratie , cand una cand alta , dar de miscat , canci. Am reusit doar cu "hei-rup" sa urc. am calcat-o de s-au invartit rotile in loc si mi-am luat viteza. Este drept ca gumele erau total inadecvate . Panta era la vreo 30 de grade , insa urcai greu si pe picioare din cauza clisei. De obicei , automatele au o multime de sisteme care ajuta la scurtarea distantei de oprire. Nu ca nu ai sti asta :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

o masina cu CV automata coboara la fel...cu diferenta ca levierul cv se va muta din D...in 1....si reductorul pe low....asa cobor eu...si animalul o face ff bine...ca sa le faca in ciuda celor care spun ca o cutie automata nu poate face frana de motor

 

nici cutia mecanica nu poate face frana de motor daca e cuplata in treapa a 4-a sau a 5-a :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

o masina cu CV automata coboara la fel...cu diferenta ca levierul cv se va muta din D...in 1....si reductorul pe low....asa cobor eu...si animalul o face ff bine...ca sa le faca in ciuda celor care spun ca o cutie automata nu poate face frana de motor

 

nici cutia mecanica nu poate face frana de motor daca e cuplata in treapa a 4-a sau a 5-a :mrgreen:

 

hai Marius, marturiseste, tu o pui in R, ea da sa urce, da' nu poate, si atunci coboara, ca asa trebuie. :mrgreen: frina de motor face si in 4 sau 5, ca doar frinezi cu motorul de pom, deci e frina de motor... :sp

 

@mita31: se coboara cum a spus Marius: ff bine. diferenta este ca nu mai ai ambreiaj si poti sa te joci mult mai bine cu ea. la toyota de exemplu, masina dotata cu automata are reductie in CT mai mare :grin:

The Climber - V6 4runner 1st gen. on 31x11.5x15 TSL SX, T-Max 9500

4x4MANIA is where we are !!!

“ It doesn't matter how slowly you go, as long as you don't stop. ” — Confucius.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

La a mea, cand treci in 1 se activeaza o frana in cutie - se si aprinde B (Brake) in bord. Desi motorul e jumate din cat are Marius, frana de motor este ok. Oricum, pe unde a coborat colegul nostru eu nu as fi indraznit sa intru.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

L.E. Dintre toti producatorii astia vad ca nu s-a gandit nimeni sa construiasca cineva un sistem de franare in extrema urgenta....un fel de tepusa ce sa se infiga in pamant, actionata prin explozie, de care sa fie agatata o sufa solida care sa infraneze usor masina.

 

...astfel de posturi nu sunt sterse...raman pentru posteritate...nu mai comentez nimic, sunt cu bagajele la usa:grin: Intotdeauna am incercat sa ma mentin pe o trasa de bun simt dar sunt situatii in care nu pot sa tac...

PS: ca oamenii sa judece corect admonestarile, chiar virulente, facute public...ar trebui sa poata citi ce a scris fiecare. Altfel, corect ar fi sa-ti retragi si tu ceea ce ai scris mai sus , Max. Topicul ar fi atunci foarte curat din ambele puncte de vedere. Multumesc anticipat.

Edited by semaca

Offroad Racing Romania - the ORIGINAL since 2006

Membru Club T44

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

tzepusa ia sa fie musai din argint.....uns din belsug cu usturoi....ptr efect maxim.....:ha:

 

doftore......cand ratiunea trage un oui de somn...se nasc idei de felul asta...sau altul....:grin:

 

nu merita sa pui la suflet :h5

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Razvane,

Iti marturisesc ca daca in weekend ...o sa gasim clisa pe undeva pe munte...o sa incerc sa testez si teoria ta ...cu blocant si fara ...si o sa rog un coleg sa filmeze ...toata tarasenia ...

 

Partea cu extrema urgenta si cu tepusa e maxima ... :ha:

 

Oricum de la Ana, am ajuns la Caiafa foarte rapid ... dar macar e bine ca topicul se mentine live ...ca si atentionare ptr cei noi! :h5

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Ce-aveti dom'le cu tepusele? :grin: Sunt foarte bune :old ... am patru astfel de tepuse (doua sunt rezervate :mrgreen: ), dar sunt pentru folosire preventiva, atunci cand n-ai copaci prin jur :id ...

Iete pozna :ft :

DSC_0345.thumb.JPG.9a726866456bdca78145917bcb52a42f.JPG

J700v-0001.thumb.jpg.e9976d82819f783ded91a3a8c81b7e4a.jpg

IMG_0041.thumb.JPG.3e31f6d77b3c29d4c8ca9ce7914f4b92.JPG :f2

4x4MANIA is where we are !!!
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Mai terminati cu tepusele alea ... tepusarilor ...

 

Parerea mea, ca tot suntem in epoca airbagului ... ar trebui inventat un airbag mare (ca un zorb), care sa se umfle in jurul masinii. Cind ajungi in vale, scoti dopu, il impachetezi si pa.

I Have No Idea What You Are Talking About

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

...Parerea mea, ca tot suntem in epoca airbagului ... ar trebui inventat un airbag mare (ca un zorb), care sa se umfle in jurul masinii. Cind ajungi in vale, scoti dopu, il impachetezi si pa.

 

adica asa?

13455762261067904904.jpg.20430f8e4d9d06763d63d00eced73596.jpg

 

 

....e veche :grin: ....

"Explore.Dream.Discover."-Mark Twain

cele mai bune lucruri din viata mea: http://picasaweb.google.com/olivia.iris.stoian :n1

"my precioussssss" :jp1: http://picasaweb.google.com/stoian.l.m :bannana

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Stelea...tzepusele tale sunt depasite....:ha:

 

aici e vb de d-alea automate...cu declansare la buton...nu asa cu le ai tu....manuale....:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Asa sunt eu mai "old school" :old , prefer chestiile clasice si nu alea hi-tech, declansate de capsa pirotehnica si inclinometru ... Daca e vorba de hi-tech, as folosi o unda tractoare gen Star Trek sau "sforta" din Razboiul Stelelor :ha:

4x4MANIA is where we are !!!
Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Access to the Club4x4 Forum is conditioned by adhering to our Rules - Terms of Use