Jump to content
bbh_blocked_dnftl
  • GTC-banner-728.jpg.5cc46ba09a7dd8e0286229917ccf417d.jpg

  • GTC-banner-300.jpg.0de16ddb1a65d423b7281e32d9bd2e76.jpg

O buna lectie de offroad ptr toti!


Recommended Posts

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

... Masina diesel vs. masina pe benzina. La masina diesel exista frana de motor mai eficienta decat la cea pe benzina.

 

 

offf, si eu care credeam cu tarie ca n-are importanta combustibilul, ci numai cuplul...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

offf, si eu care credeam cu tarie ca n-are importanta combustibilul, ci numai cuplul...

 

Ai dreptate si tu dar si eu ...dar vei avea intotdeauna cuplu mai bun la masinile diesel comparativ cu cele pe benzina. :grin:

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Din punctul meu de vedere se putea intampla oricui...

 

Noroi si frunze... aderenta foarte slaba...

 

Dupa cum spunea si Max se intampla astfel de evenimente pentru ca lumea se grabeste, pentru a nu tine toata gasca pe loc, pentru a nu aparea rautati din partea gastii la adresa lor... etc

 

Din pacate astfel de sacaieli pot duce la evenimente deosebit de urate...

NISSAN PATROL GR
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Idee: consider ca asertiunile userului mita31 referitor la frana in coborare ( stufoase si greu de urmarit) nu sunt corecte. Asta nu inseamna ca il combat pe mita31, ci doar ideile lui. La ultima Bucovina, la ultima coborare inainte de finisul din a doua zi, unde Museteanu a strambat puntea fata la G-eu, unde s-a rastrunat suzuker si unde si altii au avut damage-uri, cu samuraiul in reductor m-am dus la vale sanie, cu viteza; daca ciupeam chiar si un pic frana pierdeam total directia si sfarseam rau. Am convingerea ca daca am tinut volanul si masina pe o trasa corecta am procedat bine si n-am avut damage-uri.

PS: nu mi se rupe de forum, altfel n-as mai fi aici... numai ca sunt, poate, un pic prea mult nostalgic...

 

Ok. Domnule, dați-mi voie să vă explic ceva, participarea în CNOR sau la diverse alte competiții nu mă impresionează. Ba chiar, vă pot face cunoștință cu un alt astfel de participant, cu o mașină pregătită, care nu are habar când are volanul drept, sau virat, sau când se blochează roțile. Dar la el e pe bază de 2 trolii. Și o mașină cu motor diesel, scurtă, tăiată și înțevată bine pe toate părțile. Participă, că așa crede dumnealui că e de cuviință să-și cultive pasiunea. Fără rezultate notabile, însă.

 

De, sporturile, pentru a deveni "de performanță", se încep în tinerețe. Dacă vrei performanțe, ai nevoie de experiență, care se formează în timp și poate, uneori ajută și inconștiența vârstei, dar cel mai important, îți trebuie mult, mult, talent. Un sport de genul off-road-ului, început în jurul vârstei de 40 de ani, fără un trecut cu legătură directă (chiar dacă vorbim de motocross, VTM sau Rally), este doar un hobby de fiță.

 

Am înțeles perfect că pe coborâri abrupte, se procedează așa:

 

"in reductor m-am dus la vale sanie, cu viteza; daca ciupeam chiar si un pic frana pierdeam total directia si sfarseam rau. Am convingerea ca daca am tinut volanul si masina pe o trasa corecta am procedat bine si n-am avut damage-uri". ?!?

 

Obs. nr. 1: "Sanie", în automobilismul sportiv = "cu roțile blocate".

Obs. nr. 2: Ciupitul frânei nu este = pierderea direcției, el poate fi = cu blocatul roților, doar dacă nu știi cum să frânezi fără să le blochezi, am văzut că li se mai întâmplă unora.:grin:

Obs. nr. 3: Damage-urile sunt niște stricăciuni mai de fițe, așa?

 

Pentru că am observat a nu știu câta oară că românii le știu pe toate și sunt mai buni ca alții la toate, chiar și la off-road ... vă rog doar atât:

 

Urmăriți vă rog frumos acest tutorial al celor de la Cross Country - All Terrain Club. În el se explică foarte clar cum se execută o coborâre abruptă. Apoi, vă rog frumos gândiți-vă serios, la a face chiar dvs un tutorial video similar, în care să ne împărtășiți bogata dvs experiență, acumulată atât în off-road-ul amical, cât și în cel desfășurat în cadrul competițional.

 

 

Atenție, există mai multe videotutoriale efectuate de cei sus amintiți, toate mașinile folosite sunt de fabrică, fără modificări, cu anvelope stock. Deci, stau mult mai prost la capitolul aderență comparativ cu dihăniile noastre echipate cu MT-uri agresive.

 

@Domnule Semaca - Sper că ați înțeles că eu doar susțin evidența. Noi, românii - care am reușit cu greu să facem 1 buc. marcă mașină de teren (ARO), a cărei calitate e cel puțin îndoielnică, de performanțe nu cred că are rost să amintesc - acum am devenit, după să zicem 20 de ani (cu indulgență!) de utilizare de agregate gândite și produse de alții, mai buni ca ei și la off-road. Acum, știm mai bine cum se folosesc mașinile lor, nu?

 

Numai bine!

Edited by mita31
All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! lllllll
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

M-am uitat de 2 ori la filmulet, sa nu vorbesc prostii :(

NU ai cum sa compari offroad-ul de Australia cu cel de la noi!!!

Da, masinile sunt stock,omul vorbeste de folosit frana, dar daca nu ai observat, toata vegetatia era galbena in jur. Totul era USCAT! Ceea ce face ca filmul sa fie egal cu 0 (in discutia asta).

Terminati fratilor cu prostiile!

Daca se va aplica chestia asta pe noroi, o sa il aveti pe constiinta pe ala care o face (ca asa a vazut el pe forum, ca este bine sa faca) :uameni

Edited by Busu4x4

Viata e scurta si plina de KKT

Samurai 2002

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

n-o sa-ti spuna niciodata, nici un tutorial, ca pe coborirea ta exista: bolovani, denivelari de teren (vezi minutul 3 : 14 din film), radacini sau buturugi, peste care masina ta cu roti mari si rapoarte stock va trece cu viteza mare. ti-au spus unii "ba schimba-le ca sa ai reductie", da' tu nu, "ca costa". unii or sa-ti puna sa dezumfli rotile, dar tu nu, ca de, iesi apoi la strada si consuma mult. ti-a placut in schimbi sa asculti de la "prieteni", "ba ce bine arata cu rotile astea mari si inalta si bara aia e belea frate!!! baga repede si niste vopsea ca e pacat sa arate ca dracu". cam toate astea conteaza in dinamica masinii.

adaugi adrenalina si deja te simti mai aproape de cer. mai asezonezi cu un pic de "condus de oras", cu pedala de ambreiaj apasata si piciorul drept in permanenta deasupra acceleratiei (btw, poate vi s-a intimplat sa nu stiti de ce ia masina viteza - uite de aia, ca daca stai cu dreptul deaspura acceleratiei si treci peste un obstacol, exista sanse sa te infigi cu putere in pedala) si iti cresc sansele de a o da in bara. ciorba perfecta iese in schimb cind ai pe unii care striga "stingaaaaa" si pe alti care striga "dreaptaaaaa". punctul culminant este: "imi bag pl, eu merg inainte!"

 

frumusteata offroad-ului consta in faptul ca nici o situatie nu se compara cu alta anterioara. intotdeauna este ceva nou. cu cit ai mai multa experienta, cu atit poti aborda, simultan, mai multe elemente de noutate. mie de asta imi place, eu nu suport sa desfasor activitati repetitive.

 

@mita31: unii chiar stiu despre ceea ce vorbesc. o sa capeti experienta si o sa te convingi.

  • Like 1

The Climber - V6 4runner 1st gen. on 31x11.5x15 TSL SX, T-Max 9500

4x4MANIA is where we are !!!

“ It doesn't matter how slowly you go, as long as you don't stop. ” — Confucius.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

offf, si eu care credeam cu tarie ca n-are importanta combustibilul, ci numai cuplul...

 

Ca sa fiu corect, din cuplu si compresie.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Eu cred ca presiunea exercitata de "public" este prea mare pentru pilot . El trebuie sa se increada in instinctele lui . Spune singur ca a a durat mult pana sa se hotarasca sa coboare pentru ca simtea ca sunt portiuni unde masina o sa-l fure . Publicul trebuia sa organizeze o coborare safe . Am vazut prea des situatii in care toata lumea striga de pe margine ( deseori contadictoriu ) iar pilotul pur si simplu cauta frana instictiv pentru ca simte ca are nevoie de timp sa gandeasca singur , sa protejeze spectatorii , sa caute trasa optima , fiind mai mult derutat decat ajutat de cei care striga la el !

 

Panta abrupta + aderenta redusa + masina grea = prea adeseori pericol de moarte ( cu frana sau fara , de la o anumita valoare a momentului , nu se mai poate face nimic )

 

Nu se face asa ceva fara asigurarea coborarii si cu public derutant ( chiar daca e bine intentionat ) .

 

Apoi , un sfat catre protagonist : data viitoare asculta-ti instinctul !

FAIR WINDS !

Mitsubishi Pajero 3,2DiD 2005

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

... Un sport de genul off-road-ului, început în jurul vârstei de 40 de ani, fără un trecut cu legătură directă (chiar dacă vorbim de motocross, VTM sau Rally), este doar un hobby de fiță.

Iar ai inceput sa faci categorisiri si judecati de valoare...dar daca omul a fost schior de performanta sau gimnast? Echilibrul si simtul aderentei se pot castiga si in alte activitati. Uita-te la Loeb, care a inceput tarziu - cand altii concurau deja de la pitici, a venit si i-a spulberat.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

M-am uitat de 2 ori la filmulet, sa nu vorbesc prostii :(

NU ai cum sa compari offroad-ul de Australia cu cel de la noi!!!

Da, masinile sunt stock,omul vorbeste de folosit frana, dar daca nu ai observat, toata vegetatia era galbena in jur. Totul era USCAT! Ceea ce face ca filmul sa fie egal cu 0 (in discutia asta).

Terminati fratilor cu prostiile!

Daca se va aplica chestia asta pe noroi, o sa il aveti pe constiinta pe ala care o face (ca asa a vazut el pe forum, ca este bine sa faca) :uameni

 

Busu4x4 - nu compara nimeni off-road-ul din Australia cu cel de la noi. E vorba doar de coborâri abrupte. Noi avem anvelope MT, pentru noroaie. Ideea principală era ca roțile trebuie să se rotească, in LOW, treapta 1 și asta doar pentru ca tu să ai control asupra direcției - să poți evita obstacolele, să poți încăleca șleauri, etc. Dacă panta e prea abruptă și se prinde viteză, se va frâna ușor (gently - așa zice omul) fără a se călca ambreiajul. Atât trebuia să reții. În teren, fiecare face ce și cum dorește. Noi să fim sănătoși!:h5

 

Numai bine!

Edited by mita31
All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! lllllll
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Dacă panta e prea abruptă și se prinde viteză, se va frâna ușor (gently - așa zice omul) fără a se călca ambreiajul.

Perfect adevarat si corect, DAR numai si numai pe uscat. Pe noroi, orice franare cat de mica poate bloca rotile, respectiv sa creasca viteza foarte mult si sa faca masina necontrolabila.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Iar ai inceput sa faci categorisiri si judecati de valoare...dar daca omul a fost schior de performanta sau gimnast? Echilibrul si simtul aderentei se pot castiga si in alte activitati. Uita-te la Loeb, care a inceput tarziu - cand altii concurau deja de la pitici, a venit si i-a spulberat.

 

"Sébastien Loeb (French pronunciation: ​[sebastjɛ̃ lœb]; born 26 February 1974) is a French rally driver competing for the Citroën World Rally Team in the World Rally Championship (WRC). He is the most successful driver in WRC history, having won the world championship a record nine times in a row. He holds several other WRC records, including most points, wins and podium finishes.

 

Among other achievements, he is, with Sébastien Ogier, the only non Nord driver to have won Rally Sweden (in 2004). He also won Rally Finland three times (in 2008, 2011 and 2012). Finally, he is the only rally driver in the WRC area to have achieved a clean sweep of all stages in a rally (Tour de Corse in 2005).

 

Originally a gymnast, Loeb switched to rallying in 1995 and won the Junior World Rally Championship in 2001. Signed by the Citroën factory team for the 2002 season, he and co-driver Daniel Elena took their maiden WRC win that same year at the Rallye Deutschland. After finishing runner-up to Petter Solberg by one point in 2003, Loeb took his first drivers' title in 2004. Continuing with Citroën, he went on to take a record ninth consecutive world title in 2012. Loeb is a tarmac expert, having won all but three WRC rallies on that surface since 2005.

 

Besides his success in rallying, Loeb is a three-time winner at the Race of Champions, after taking home the Henri Toivonen Memorial Trophy and the title "Champion of Champions" in 2003, 2005 and 2008. In 2004, he won the Nations' Cup for France with Jean Alesi. In 2006, he finished second in the 24 Hours of Le Mans. Loeb was named the French Sportsman of the Year in 2007 and 2009, and made knight of the Legion of Honour (Légion d'honneur) in 2009. In 2012, he won the Rallycross final in his first appearance at X Games XVIII." - sursa WIKIPEDIA.

 

@detail - Sebastien Loeb a fost gimnast, dar s-a apucat de automobilism în 1995, la 21 de ani. Deci la o varstă destul de fragedă. Așa că nu înțeleg cum vrei să-mi demonstrezi că poate face cineva performanță în sporturi de genul ăsta începute târziu.

 

Numai bine!

All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! lllllll
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Perfect adevarat si corect, DAR numai si numai pe uscat. Pe noroi, orice franare cat de mica poate bloca rotile, respectiv sa creasca viteza foarte mult si sa faca masina necontrolabila.

 

Atata timp cat franezi foarte usor, fara a bloca rotile (feather stroke), chiar nu vad de unde ar sti pata de contact ca ai folosit frana sau nu... daca ai frana de motor mai buna (vezi mai sus benzina vs motorina), sau rapoarte mai mari pe reductie, efectul la roata e acelasi, respectiv incetinirea rotirii fara blocare - oricum motorul trage de roti daca nu ai calcat ambreiajul...

 

Doar ca pentru a folosi tehnica asta trebuie sa-ti cunosti al naibii de bine masina sau sa fii un pilot experimentat, limita de blocare pe anumite suprafete e foaaarte fina...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Atata timp cat franezi foarte usor, fara a bloca rotile (feather stroke), chiar nu vad de unde ar sti pata de contact ca ai folosit frana sau nu... daca ai frana de motor mai buna (vezi mai sus benzina vs motorina), sau rapoarte mai mari pe reductie, efectul la roata e acelasi, respectiv incetinirea rotirii fara blocare - oricum motorul trage de roti daca nu ai calcat ambreiajul...

 

Doar ca pentru a folosi tehnica asta trebuie sa-ti cunosti al naibii de bine masina sau sa fii un pilot experimentat, limita de blocare pe anumite suprafete e foaaarte fina...

 

EEEEEeeee ... exact așa este. Mulțumesc @u2_2 pentru explicaţia simplă şi foarte corectă! Şi, mai mult, dacă utilizezi frâna dozat, chiar dacă nu eşti un foarte experimentat pilot, vei încetini maşina. Întotdeauna când vei ridica piciorul de pe frână, roţile se vor învârti şi maşina rămâne "agăţată" în reductor, ai controlul direcţiei. Atunci când calci pedala de ambreiaj, e mult mai grav, pentru că o accelerezi tare/rapid şi atunci, de disperare şi din "instinctul" necultivat, unii rup frâna, blochează roţile, pierd direcţia, dau în obstacole ... şi îşi rup muia. Ceea ce e naşpa. Dar aşa se întâmplă:uameni.

 

Numai bine!

Edited by mita31
All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! lllllll
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

teorii..teorii dar partea practica o cam uita lumea.....

 

ce fac aia acolo e treaba lor...aplicatia lor nu prea se potriveste la noi...practic

 

mie mi-a placat masina de sub fund...asa fara sa zica nimic...singura solutie care a dat rezultat...a fost ...acceleratia...la vale.....suna tampit...dar asa am reusit sa o pun cu botu la vale..nu cu fundul...cum isi dorea ea...si aici vb de un Patrol Y60 cu motor de 4.2...deci frana de motor serioasa....

 

cea mai sigura coborare a unei portiuni in care te simti nesigur e bine sa o faci asigurat...cu sufa de un copac...sau o cobori cu spatele...agatat in troliu...

 

restul e can can...si incarca topicul :grin:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

 

cea mai sigura coborare a unei portiuni in care te simti nesigur e bine sa o faci asigurat...cu sufa de un copac...sau o cobori cu spatele...agatat in troliu...

 

 

Cred ca ceea ce afirma @Marius C mai sus constituie esenta intregii discutii cuprinsa in acest topic !

Undeva pe la inceputul topicului,am pus intrebarea celor cu experienta,cum anume trebuia procedat corect in viziunea lor.

Personal ma opresc la aceasta parere(sfat),semnalata printre altii si de catre Laur(@worldscape) in cadrul acestei discutii.

 

Multumesc Marius. :h5

Life's Too Short To Drive Boring Cars
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Ideea este ca nu exista retete miraculoase si universal valabile. Uitati un exemplu ( dupa ilustra mea parere este comparabil ) :

- colegul cu ghinionul a spus intr-un post anterior ca ia in calcul sa investeasca intr-un roll cage. Este drept ca a avut mult noroc sa nu se turteasca caroseria deasupra lui , ci deasupra locului copilotului . Eu cred ca daca masina avea rol cage , tavanul nu se turtea si masina se rostogolea pana se facea praf. Faptul ca s-a turtit plafonul si a aplatizat masa , a facut sa se opreasca, desi panta era nasoala rau .

- asta nu inseamna ca roll cage nu este bun . dimpotriva , este grozav , dar in alte situatii. Cand nu ai posibilitatea sa o iei la vale si sa te tot rostogolesti. Cand pici in lateral si te-ai intors cu roatele in sus , nu lasa masina sa se turteasca . Cand o tine minge si ai la vale vreo jumate de km de rostogoleala ...te omoara cu zile.

 

Vreu sa spun ca sunt multe sfaturi bune care trebuie sa fie urmate , legate de lipsa franei la coborari sau accelerarea pentru recapatarea aderentei ( aici cred ca nu functiona din cauza locului scurt si a pantei foarte mari ) . DAr , cum spuneau niste colegi mai sus , nici o situatie nu seamana cu alta. Eu cred ca sansele colegului erau mult mai mari daca ar fi coborat primul si ar fi avut ceva sub roti ( frunze , crengi , bolovani , ) care au fost indepartate de cei care au coborat inaintea lui. orice creanga te poate incetini , orice bolovan se poate propti la roata si te ajuta in astfel de situatii.

 

Un prieten , pilot militar de elicoptere , traieste azi pentru ca o cartita a facut un musuroi la marginea unui camp arat. Omul a aterizat fortat fara control pentru ca elicea anticuplu ( cea din coada elicopterului ) nu se mai sincroniza . A pus pasaroiul pe burta si in mod absolut normal , coada trebuia sa o ia spre dreapta ( in sens invers directiei de rotatie a palelor , roata trenului de aterizare trebuia sa se scufunde in aratura , palele sa atinga pamantul , elicopterul sa se intoarca ( cum vedeti in filmele americane ) pe cealalta parte ...si sa ia foc. Ei bine , pentru ca o cartita si-a scos capul exact in locul unde a pus omul pasaroiul jos, ... azi traieste.

 

Singura greseala a colegului de forum a fost ca a riscat , desi la sfarsitul coborarii nu avea in ce sa se opreasca chiar si brutal. Dincolo de drum era alta panta , mai pronuntata . DAca in partea cealalta era un damb serios sau vreo doi copaci falnici ... acum ne-am fi distrat copios despre cum a indoit colegul o bara havy-duty .

Edited by JurasikMan
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

... limita de blocare pe anumite suprafete e foaaarte fina...

Tocmai de-aia ziceam ca franarea pe coborare grava cu noroi este mai mult riscanta decat folositoare. Asa, putem discuta variante infinite, pentru ca totul tine pana la urma de experienta fiecaruia...

Totusi, din pacate, pe topicul asta in loc sa se discute exact pe ceea ce s-a intamplat (si era mult mai simplu si la obiect asa) s-a ajuns sa se vina cu explicatii care nu au nici o legatura cu evenimentul discutat, si s-a facut varza totul, dar se dau "motive" de polemici inutile. :grin:

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

...Sébastien Loeb ...

 

Nu trebuia sa cauti sa ne citezi ceea ce stiam deja, si daca nu stiam, stiam sa cautam...

Am subliniat ca nu varsta conteaza ci aptitudinile, reflexele si antrenamentul.

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Nu am cine stie ce experienta in campionat, sunt altii infinit mai tarsaiti in "rele" ca mine ...si mai mult ca sigur ca si ca tine, prea stimat si apreciat coleg de forum, mita31, dar ma intreb, asa retoric, chiar crezi ca poti, daca musca unii din mine, sa ma marai si tu, asa, pe la colturi???

On topic: iar vorbesti aiurea si ...imi place sa cred ca din posturile anterioare ale unor useri OK, ai inteles ceva...:grin:

PS: sfat pentru userii incepatori: este important sa va dobanditi, treptat, experienta voastra dar, atentie, in deplina siguranta. Recomand sa nu luati in considerare "sfaturile" actuale sau viitoare ale userului mita31, pentru ca nu se bazeaza pe experienta si pot cauza grav sanatatii...:grin:

Edited by semaca
  • Like 1

Offroad Racing Romania - the ORIGINAL since 2006

Membru Club T44

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Eu unul subscriu la ce a zis Marius. La Sarata pe un sol format din pamant galben si argila dupa o ploaie de 10 minute cautam copaci in care sa ma opresc. Degeaba vrei sa mergi la vale in viteza 1 daca gumele sunt incarcate... o sa aluneci exact ca si cum ai avea rotile blocate... de altfel atunci nu prea mai conteaza nici daca virezi... masina se va duce la vale cum vrea ea.

 

Oricum ar fi eu unul zic ca nu e bine sa atingi ambreiajul sau frana.

 

P.S. conteaza foarte mult si da ai centralul sau spatele blocate...

GTC MotorSport - Aventura incepe cu noi !
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

P.S. conteaza foarte mult si da ai centralul sau spatele blocate...

 

De ce este important sa ai spatele blocat? (in special pe clisa)

consiliere - diagnoza - evaluare - recovery

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

@Semaca, mulțumesc mult pentru aprecieri. Rog un moderator să șteargă tot ce am scris până acum în cadrul acestei discuții, lucruri care izvorăsc din lipsa mea de experiență și nu au nicio bază reală.

 

Credeți doar sfaturile celor cu o bogată experiență, care se înverșunează aiurea să contrazică pe alții mult mai experimentați (vezi străinii care explică cu lux de amănunte, în tutoriale, pe forumuri, anumite aspecte ale condusului autovehiculelor 4x4).

 

Este posibil ca vanitatea să fie mai importantă decât regulile simple ale bunului simț sau cele ale folosirii unui forum de discuții? DA. Este, foarte posibil, mai ales într-o țară ca România, unde toată lumea se pricepe la toate.

 

Exemplu: Astăzi toată ziua, întreaga țară și-a dat cu părerea despre gradul de vinovăție al șoferului de autocar implicat în drama din Podgorica, Muntenegru.:uameni

 

Este important dacă ai voie să atingi sau nu frânele pe coborâre, pe suprafețe noroiase, clisoase, dar eu zic să-l credem pe colegul Semaca, pentru că e de-al nostru, doar n-o să avem încredere în cretinii care au înființat forumuri cunoscute în întreaga lume, cum este de exemplu http://www.4xforum.com, un forum de referință în domeniu, fondat în 1996, unde scrie așa:

 

"Off-Road Driving:

 

Steep Slopes

 

When descending or ascending steep slopes follow the fall line. Avoid tackling slopes at an angle as a slide and roll-over could result. Never try to turn around on a slope that is more than 25°.

 

Descending a steep slope

The trick is to use the compression of the engine to slow the vehicle down. In doing so all four wheels are braked simultaneously. This eliminates, on all but the most severe slopes, the risk of the wheels locking and a slide resulting.

The golden safety rule for driving, either up or down steep slopes, is under no circumstances depress the clutch. The techniques for descending slopes with a firm base and those with a slippery base differ, as follows:

 

 

The critical safety issue when climbing or descending steep slopes is not to depress the clutch in the event of traction loss or stalling.

The procedure is as follows:

• Remember the golden rule: if you depress the clutch at the wrong moment you may lose control. No matter what happens, the clutch is not required if the vehicle is moving.

• Engage four-wheel drive, ensure that free-wheel hubs are engaged and lock any differentials that you can lock.

• Select the lowest gear available; low-range first.

• Release the hand-brake and begin the descent.

• As the vehicle begins its descent take your feet off the pedals

and place them on the floor. If you’re a beginner you may want

to tuck your left leg under the seat to prevent the inadvertent use

of the clutch.

• On all but the steepest slopes the engine will provide all the braking you need. You will have full control because there is no chance of locking the wheels due to action on the brakes.

• If the vehicle loses traction and starts to slide, steer towards

the direction of the slide (downhill) and apply gentle, careful acceleration.

If engine braking is insufficient, gentle application of the brakes can be made. Do this when the vehicle is moving in a straight line. (So brake before a corner and take the corner under compression only)

• Apply brakes in short sharp jabs to avoid locking the wheels (cadence braking). Be aware that the use of brakes can induce a slide, so take care not to cause a wheel to lock.

• If you are using the brakes they must be released the moment a wheel begins to slide or the vehicle’s direction changes due to a slide.

• NEVER change gear during a steep descent without your foot first pressing the brakes. If the clutch is depressed the vehicle will speed down the slope out of control.

• If your engine stalls during the descent because your vehicle has hit an obstacle, start it with the starter motor while in gear and keep your foot well away from the clutch."

 

Sursa este aici

 

Cam atât am avut de spus în legătură cu acest subiect. Fiecare face ce și cum crede de cuviință.:h5

 

Numai bine!

All-Wheel Drive - it`s all we'll drive! lllllll
Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

Foarte just ce zice omul ala (am mai cetit si noi la viata noastra...chiar si in engleza:grin:) dar noi vorbeam fix de situatia data, cu panta, cu noroi clisos, cu masina grea etc, etc. nu faceam teorie ... Chestia cu feathering the frana se aplica numai pe teren uscat!

PS: rog un moderator sa NU-i stearga posturile lui mita31...inca nu a ajuns la categoria "semaca" sau "yonutz":ha:

Edited by semaca

Offroad Racing Romania - the ORIGINAL since 2006

Membru Club T44

Link to comment
Share on other sites

Re: O buna lectie de offroad ptr toti!

 

De ce este important sa ai spatele blocat? (in special pe clisa)

 

 

E relativ simplu: ai doua roti care franeaza, iarturatia motorului se distribuie la ambele roti.

 

Eu am testat asta pe propria piele la Mures Trophy, cand la ultima coborare din ziua 1masina a plecat la vale pe modul sanie. Cum erau deja urme pe copacii din fata de la ceilalti concurenti, eram pregatit sa ma opresc in ei. Am pus si blocantul spate si masina efectiv s-a oprit pe loc. Si eu si Cobrra am fost surprinsi de eficienta blocantului, dar poate a fost doar noroc :)

Edited by razvanutza
Am fost in :lr cu :old ca :dr1. A fost :ih
Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Access to the Club4x4 Forum is conditioned by adhering to our Rules - Terms of Use